Charlie Chaplin potkal Trampa na baletní scéně

Osudy světoznámého filmového komika a režiséra minulého století Charlieho Chaplina a jeho postava tuláka inspirovaly německého choreografa Maria Schrödera. Balet Chaplin, který původně vytvořil pro lipskou scénu, nyní nastudoval s tanečníky Národního divadla moravskoslezského. Chaplina tančí dva. Jeden představuje Charlieho člověka, druhý tuláka.

Mario Schröder, který je autorem téměř osmdesáti choreografií, se často nechává inspirovat příběhy lidí. Vytvořil například balet o zpěvákovi skupiny Doors Jimu Morrisonovi. Chaplin, jehož filmy si jako dítě oblíbil, má pro něho speciální důležitost. Balet se prý rozhodl studovat poté, co mu jeho matka řekla, že balet je něco takového, jako dělá Chaplin.

Chaplinové nadchli jeho dceru Geraldinu

„Moc rád dělám balety o lidech. Zajímají mne osobnosti a umělci z minulosti i současnosti. Ne pro jejich slávu, ale protože reflektují svoji dobu a kladou si existenciální otázky, které se nás stále dotýkají. Mohou být paralelou k nám samotným,“ domnívá se Mario Schröder.

Nápad udělat o Chaplinovi balet posvětila i jeho dcera, herečka Geraldina Chaplinová. Než se stala slavnou představitelkou hrdinek filmů španělského režiséra Carlose Saury, studovala balet a jako dítě také hrála v otcových filmech, například ve Světle ramp.

Premiéra baletu Chaplin v Ostravě

Schröder si Chaplinovou získal nápadem udělat v baletu z Chaplina dvě postavy. Vycházel z přesvědčení, že filmovou postavu nelze dost dobře přenést na jeviště jedna ku jedné.

„Vymyslel jsem, že Chaplina budou představovat dva tanečníci, člověka Chaplina muž a Chaplina Tuláka žena. Geraldinu Chaplinovou tato myšlenka nadchla,“ prozradil choreograf. A výsledek ji prý dojal.

Tuláka nedělá buřinka a hůl, ale gesta

Původní úspěšné německé představení propojuje s ostravskou verzí vedle autora choreografie sólistka lipské baletní scény Amelie Waller, která tančí Tuláka. Ostravští diváci ji uvidí v alternaci s Chiarou Lo Piparo a Brígidou Pereirou Neves. Chaplina tančí Koki Nishioku a Sergio Méndez Romer.

„Největší výzvou pro mě bylo pokusit se co nejdokonaleji napodobit Tulákova gesta. Jsou velmi jemná, ale definují ho. Aby byla postava uvěřitelná, je důležité přenést tyto nuance i do choreografie,“ upozornila tanečnice, která ztvárnila Chaplinovo alter ego.

Autor choreografie, která měla premiéru před pěti lety v Lipsku, dal v představení prostor i Chaplinovým manželkám a milenkám, přibližuje také například, jak se umělec vyrovnával s nástupem zvukového filmu.  Premiéra baletu, pro který navrhl scénu a kostýmy Paulo Zoller, je v ostravském Divadle Jiřího Myrona 19. listopadu večer.