Dopravní podnik v Praze sčítal cestující v metru

Pražský dopravní podnik ve středu sčítal cestující v metru. Při sčítání dostávali cestující u vstupu do stanice metra lístek, který při výstupu odevzdávali do sběrné krabice nebo zaměstnancům dopravního podniku. Podle lidí, kteří lístky rozdávali, ale zejména ve špičce někteří cestující spěchali a lístky si vzít odmítli. Výsledky použije dopravní podnik pro další plánování provozu.

„Pro průzkum je připraveno celkem jeden a půl milionu sčítacích lístků. Na lístcích jsou uvedeny informace o průzkumu v češtině a angličtině. Každý lístek na sobě nese text a kód s informací, z jaké stanice pochází,“ řekl mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl. Lidé podle odhadů do krabic vhodili asi milion kartiček, zhruba třetina cestujících si ale lístek vůbec nevzala, považovali ho totiž za reklamu.

O akci se starají dva tisíce lidí

Podobný průzkum se opakuje po otevření nových stanic metra, naposledy byl před sedmi lety po prodloužení trasy C. Letos v dubnu na trase A přibyly čtyři nové stanice. Žádné další prodloužení se ale v nejbližších letech nechystá – a tak si na podobnou akci Pražané zase počkají poměrně dlouho.

Události v regionech: Dopravní podnik sčítá cestující v metru (zdroj: ČT24)
  • Za posledních 30 let dopravní podnik zkoumal pohyb cestujících metrem sedmkrát.
  • Tři linky pražského metra měří dohromady 65,2 kilometru, soupravy zastavují v 61 stanicích.
  • V roce 2013 přepravilo 584 milionů cestujících, v průměru tedy 1,6 milionu denně.
  • V plánu je rozšíření metra o modrou linku D, která by vedla z Pankráce do Písnice, a později její prodloužení na náměstí Míru.

Dopravní podnik zkoumá zatížení jednotlivých stanic, směr pohybu a počet cestujících. „Relevantní data jsou klíčová pro správné plánování a organizaci pražské veřejné dopravy. Cílem je, aby městská hromadná doprava byla co nejefektivnější,“ řekl k průzkumu náměstek pražské primátorky Petr Dolínek z ČSSD.

Dopravní podnik v Praze sčítá cestující v metru (zdroj: ČT24)

Průzkum zajišťovali asi dva tisíce lidí včetně studentů středních dopravních škol, kteří se průzkumu účastnili v rámci své praxe. Ukázalo se ovšem, že rozdávání lístků není vždy jednoduché. „Lidé velmi pospíchají, někteří ani nejsou ochotni si lístek vzít,“ upozornila učitelka střední dopravní školy Dagmar Bohuňková, která lístky také rozdávala.

Odevzdané lístky byly seřazeny podle času předání. Pohyb cestujících také monitorovala automatická počítadla umístěná ve sloupcích oddělujících přepravní prostor. Celkové náklady na zajištění průzkumu jsou přes dva miliony korun.