Parní lokomotivy opět v práci: Otestovaly most v Plzni

Otestovat rekonstruované železniční mosty v Plzni přijely dvě parní lokomotivy. Každá váží s plně naloženým tendrem zhruba 170 tun a ověřily bezpečnost mostů na trati z hlavního nádraží směrem na Rokycany, které se klenou nad řekou Úslavou, Mohylovou a Potoční ulicí. Podle Tomáše Wanglera ze stavební firmy Metrostav most zátěžové zkoušce vyhověl.

Zátěžové testy železničních mostů jsou výjimečné události, parní lokomotivy se k nim často používají. Tentokrát posloužila lokomotiva 475 111 z roku 1947, která patří plzeňskému spolku Iron Monument Club, a z Českých Budějovic přijela o jedenáct let novější nákladní 556 0506 Českých drah.

Mosty, které lokomotivy otestovaly, vznikly v rámci modernizace trati mezi Plzní a Rokycany. Nejdelší je most přes Úslavu, který nahradil původní ocelovou konstrukci z roku 1925. Je navržen, aby unesl nápravový tlak 30 tun. „Je tam velká rezerva i pro budoucnost, protože mosty se navrhují řádově na 100 let,“ poznamenal Tomáš Wangler.

Parní lokomotivy otestovaly bezpečnost opravených mostů (zdroj: ČT24)

Nejdůležitější součástí modernizace plzeňsko-rokycanské trati ale nejsou mosty v Plzni, nýbrž přeložka, která povede tunely a významně zkrátí trasu mezi Ejpovicemi a Doubravkou. „Modernizovaný úsek přinese cestujícím zrychlení dopravy mezi Rokycany a Plzní i mezi Prahou a Plzní asi o deset minut,“ uvedla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

Přeložka povede z velké části tunely, které začal Metrostav razit letos v lednu. Hotová by měla být příští rok.