Výletní a testovací zároveň? Švestkovou dráhu by mohl zachránit prodej

Švestkovou dráhu by mohl zachránit prodej (zdroj: ČT24)

Na železnici z Čížkovic do Obrnic se budou testovat satelitní technologie. Turistickou trať s občasným provozem chce od Správy železničních dopravních cest koupit soukromá společnost. Prodej musí ještě schválit ministerstvo dopravy a vláda. „Smlouva je připravená, teď záleží na vládě České republiky, kdy a za jakých podmínek ji schválí a podepíše,“ řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Trať Čížkovice Obrnice je dlouhá 44 km a je na ní 17 zastávek a nádraží a výletní lokálka jezdí přes obce Českého středohoří. Na Švestkovou dráhu vyjel první vlak v roce 1898. Název Švestková dráha používali sudetští Němci kvůli švestkovým sadům a alejím, jimiž lokálka projížděla.

Teď je trať před prodejem. Do konce roku by ji stát chtěl prodat minimálně za 5 a půl milionu korun. Kupce přitom už má. Jde o soukromou společnost, která na trati chce testovat nové technologie. „Chtěli bychom na této trati vybudovat zkušební polygon pro zkoušení nových signalizačních a telekomunikačních systémů na železnici,“ vysvětlil generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle.

Provoz výletních motoráků by ale měl být zachován. Jde o jednu z podmínek státu při prodeji. „Chceme, aby Švestková dráha byla zachovaná, aby se sem dostali turisté a zároveň aby obyvatelé mohli jezdit na výlety,“ řekla starostka obce Bělušice Veronika Pochobradská (ČSSD).

Kraj chce provoz trati zachovat. Peníze na to má. „Na tuto dráhu konkrétně počítáme s rozpočtem plus mínus 2 miliony korun,“ uvedl radní Ústeckého kraje Jaroslav Komínek (KSČM). Pokud se kraj s novým majitelem domluví, vlaky tady vyjedou i příští léto.