Rok koalice v Brně: sliby splněné i budoucí

Před rokem rozdali voliči komunálním politikům nově karty. V Brně se do zastupitelských lavic dostali hned dva političtí nováčci: hnutí ANO a původně recesistická skupina Žít Brno. Ti spolu s dříve opozičními lidovci a Stranou zelených podepsali 31. října 2014 koaliční dohodu. Jak vypadal první rok vlády nové koalice? Česká televize porovnala politické proklamace s úspěchy i sliby, které na své splnění teprve čekají.

Velká změna a velká očekávání. Tak vypadaly loňské komunální volby v Brně. Podle politologa Stanislava Balíka z Masarykovy univerzity jsou zatím vody brněnské politiky spíš stojaté, než bouřlivé.

„Řada starých projektů teprve dojíždí a řada těch, které tato koalice iniciovala, se teprve rozbíhá. Po roce tak ani nemůže být vidět něco úplně konkrétního. Trochu je asi vidět změna atmosféry: přinejmenším deklarativně je tato koalice otevřenější,“ myslí si Balík.

Voliče s velkými očekáváními ale podle něj zákonitě čeká deziluze. „Politika vůbec není tak jednoduchá, jak to vypadá při volbách. Koalice v uplynulém roce velmi jasně narážela na to, že nic není tak snadné, jak se snažila voličům vsugerovat. Některé věci - a v komunální politice je jich možná velká většina - nejsou vůbec závislé jenom na rozhodnutí volených představitelů,“ dodal Balík.

Politolog Stanislav Balík o roční vládě čtyřkoalice (zdroj: ČT24)

Město si s Veletrhy řeklo ANO

Jednou z priorit nové koalice bylo řešení situace kolem Veletrhů Brno. Závazek, že politici nepřipustí ztrátu kontroly nad areálem výstaviště, splnili radní v úterý, když odhlasovali nákup 61 procent akcií od německého vlastníka veletrhů. Pokud záměr schválí i zastupitelstvo, mělo by Brno do konce roku vlastnit pětadevadesátiprocentní podíl. Vyjednávání s německým vlastníkem Messe Düsseldorf vedl osobně i primátor z hnutí ANO Petr Vokřál, a to jak v Brně, tak přímo v Německu.

Co na vyřešení naopak stále čeká, je slib vystavit stopku politikům v městských firmách. Nahradit stranické kádry odborníky mělo hnutí ANO jako jednu z priorit. Místo toho zatím politiky ze starého vedení vystřídali politici z vedení nového.

„Narážíme na shodu s koaličním partnerem. Hledáme nějaký kompromis a věřím, že do konce roku ho najdeme,“ ujišťuje primátor Vokřál, který už svá vyjádření v poslední době zmírnil. Podle něj i politici mohou být odborníky. A tak je možné, že někteří z nich v představenstvech a dozorčích radách městských firem zůstanou i dál.

Lidovci sázeli na bezpečnost

Propojení byznysu s politikou zasáhlo i lidovce. Někteří z nich působí ve firmě, přes kterou hodlá Brno nakupovat energie. Protestuje proti tomu řada starostů městských částí. První náměstkyně primátora Klára Liptáková (KDU-ČSL) je nyní na dovolené a nebere telefon, už dříve ale řekla, že při prosazení firmy neměla vedlejší úmysly.

Stejná politička slibovala i navýšení počtu strážníků. Letos na jaře pod taktovkou nové koalice rozjela městská policie největší nábor nováčků ve své historii.

Žít Brno s hazardem naživo?

Matěj Hollan se ještě před svým vstupem do politiky proslavil jako aktivní odpůrce hazardu. Zatímco hrací automaty z Brna skutečně mizí, živá hra, jako ruleta nebo poker, se do něj může vrátit. Hollan poněkud překvapivě poslal městským částem dopis, ve kterém se ptá, kde by mohly stát provozovny s takzvanými živými hrami, například kasina. Odpovědi očekává v první polovině roku 2016.

„Pokud bych to neudělal, tak bych se protivil vůli zastupitelstva. To loni schválilo regulaci hazardu, což se rovnalo skoro nulové toleranci s doplňujícím usnesením, že rada města má do budoucna připravit koncepci živých her - jestli je chce nebo nechce,“ hájil se Hollan s dodatkem, že sám proti živým hrám nikdy nevystupoval.

Co se podle Hollana povedlo, je větší otevřenost magistrátu. „Dříve se vedení města nebavilo s opozicí, médii, podnikateli i občanskými aktivisty,“ řekl už dříve Hollan.

Levnější doprava na zelenou čeká

Na splnění čeká i slib Strany zelených výrazně zlevnit předplatní jízdenku na městskou dopravu. Podle náměstka Martina Andera (SZ) slíbili její zavedení do dvou let, stále tedy mají čas. „Tak je podepsaná koaliční smlouva a takto na tom budeme trvat. Už děláme první kroky, běží právní i technické analýzy. Když už chceme nalákat do MHD víc lidí, tak si musíme být jistí, že těch víc lidí zvládneme taky přepravit,“ ujistil Ander.