Stará Tišnovka nejezdí a chátrá. Železniční trať nahradí park

Zaniklých železničních tratí jsou na jižní Moravě desítky kilometrů. Jednu z nich, takzvanou Starou Tišnovku, nyní lidem připomenou brněnští architekti. Trať, která od konce 19. století spojovala Tišnov s Brnem, na dochovaném náspu v městské čtvrti Husovice vymění za vzpomínkový park.

„V těchto místech bylo velmi zanedbané prostředí. Vzhledem k tomu, že je tady domov pro seniory, tak nás napadlo udělat park, který by byl zaměřen primárně na starší generaci. Chtěli jsme, aby tato oblast znovu ožila,“ vysvětlila pohnutku vybudovat park místostarostka městské části Brno-sever Kateřina Kalinová (ČSSD)

Železniční trať podél nábřeží Svitavy se nyní ztrácí nedaleko brněnského Cejlu. Vlaky tam přestaly jezdit na začátku šedesátých let. „Nápad spojit tento park se železniční tratí vznikl v našem ateliéru. Když jsem se začala zajímat o analýzu území a zjistila jsem, že na tomto místě vedla železniční trať - ta inspirace mi stačila jak pro architektonické prvky jednotlivé, tak pro celou koncepci parku,“ popsala architektka Vanda Štěpánová z Ateliéru Štěpán.

  • Z Brna do Tišnova se cestující tehdy po Staré Tišnovce dostali za hodinu a půl.

Na některých místech v Brně za sebou trať nechala stopy. Z dřívějšího mostu nad Vranovskou ulicí zbyly části konstrukce. Jinde zůstal po železnici násep a právě v jeho svahu se pokusíme zachovat moderní železniční atmosféru," pokračovala Štěpánová. Například altán uprostřed parku bude podobný železniční zastávce.

Zachované kamenné opěry mostu v údolí Ponávky
Zdroj: Wikipedia.org

Park je určený především obyvatelům blízkého centra s pečovatelskou službou. Pro lepší přístup se jim v něm postaví bezbariérová rampa. „Park je uzpůsoben pro seniory tak, aby tady mohli i nějakou dobu pobýt. Mohou si tu zahrát některé společenské hry jako pétanque, mohou využít část chodníku, který je koncipován jako chodník pro bosé nohy," doplnila architektka.

Tři kilometry staré trati ještě slouží

Po Staré Tišnovce se jezdilo od roku 1885. Od jejího zprovoznění tak letos uplynulo 130 let. Nejfrekventovanější byla ve 20. letech, kdy po ní denně jezdilo pět párů osobních vlaků. Z původní dráhy se dodnes používá jen tříkilometrový úsek. Slouží jako vlečka mezi tišnovským nádražím a rozvodnou v Čebíně.