Omezení rychlosti končí, Blankou mohou řidiči jezdit sedmdesátkou

V pražském tunelu Blanka se zvýšila maximální povolená rychlost na 70 kilometrů v hodině. Od sobotního otevření mohli řidiči jezdit nejvýše 50 kilometrů v hodině. Problémy v provozu magistrát zatím nezaznamenal. „Vyhodnotili jsme víkendový provoz i provoz v pondělí dopoledne ve špičce a nic nebrání tomu, aby byla rychlost v tunelu zvýšena. Zároveň se ukázalo, že pro začátek zvolená padesátka bylo dobré rozhodnutí, protože řidiči si na tunel museli zvyknout,“ řekl náměstek primátorky hlavního města Petr Dolínek (ČSSD). Za celou neděli projeli tunelem Blanka zhruba 45 tisíc automobilů. Vytíženější jsou Brusnický a Dejvický tunel, naopak nejméně aut v neděli projelo Bubenečským tunelem.

  • Celkem Blanka měří 5,9 kilometru, ražená část tvoří 2,7 kilometru, zhruba stejná část je hloubená a po povrchu vede Blanka na úseku dlouhém necelý kilometr.
  • Celkem bylo vyrubáno 2,6 milionu kubíků zeminy a zabudováno bylo asi 0,8 milionu kubíků betonu.
  • Na stavbě pracovala asi tisícovka dělníků, další tisícovka pracovala v zázemí stavby.
  • V Blance je celkem 924 technologických zařízení pro řízení provozu, 118 dopravních značek a cedulí, 522 podpůrných značek a přes 1000 kilometrů kabelů – část kabelů v roce 2013 poškodila voda, což tehdy zpozdilo otevření tunelu.
  • Na stavbě vzniklo pět strojoven vzduchotechniky. Podzemní hlavní strojovna je pod Letnou a je největším vyraženým prostorem v pražském podzemí.
  • Osvětlení je uděláno tak, aby se nestřídala temná a osvětlená místa v tunelu. Součástí je nouzové i vodící osvětlení. Odlišnou barvu mají SOS výklenky a míra osvětlení se bude přes den měnit, bude záležet na denní době.
  • V tunelu je na vozovce speciální asfalt, který umožňuje bezproblémový přechod mezi pevným a nepevným podkladem vozovky. Asfalt eliminuje trhání vozovky.

Provoz v tunelu se o víkendu i v pondělí ráno obešel bez vážnějších problémů, uvedl náměstek. Policisté museli pouze o víkendu vyvádět z tunelu několik nadšenců, kteří si jej šli zevnitř fotit. Stejně tak zasahovali v případě několika řidičů, kteří zastavili v bezpečnostních zálivech a rovněž si chtěli tunel fotografovat. Technické problémy se v rámci provozu Blanky zatím neobjevily.

Blanka v ostrém provozu pražské dopravě ulehčila, zahustila ale Dejvice

Po otevření tunelu Blanka zhoustla doprava na některých místech v Praze 6, nezvykle byla naopak v ranní špičce bez kolon magistrála u hlavního nádraží a ulice V Holešovičkách. Kolony se víc než dřív tvořily ve Svatovítské ulici a kolem její křižovatky s ulicí Milady Horákové a také v Patočkově ulici ve směru k Bělohorské. Na těchto místech jsou výjezdy z Brusnického tunelu, který je součástí od soboty zprovozněného tunelového komplexu Blanka. Volné byly v ranní špičce naopak ulice V Holešovičkách a most Barikádníků, což podle pracovnice Dopravního informačního centra nebylo před otevřením Blanky zvykem.

Nedaleko od mostu ústí Bubenečský tunel, který také patří k nově zprovozněným součástem Blanky. „Co je hodně překvapující, je také Wilsonova, ta je úplně volná,“ popsala pracovnice centra provoz na magistrále. Kolony ráno podle ní tradičně popojížděly v obou směrech v Dobříšské ulici, ucpaná byla jako obvykle také Štěrboholská spojka.

„Smysl celého řešení je, aby ubyla doprava v městských ulicích, jako Veletržní, Milady Horákové,“ vysvětlil František Lehovec ze stavební fakulty ČVUT s tím, že nyní by se tyto ulice měly přizpůsobit pro pěší, cyklisty a hromadnou dopravu.

„Největší ovoce ale Pražský okruh přinese až ve chvíli, kdy bude kompletně dokončen,“ dodal s tím, že právě v tuto chvíli přijde čas na omezování automobilové dopravy v centru Prahy.

  • Mezi úvahahami o změnách v dopravě po otevření Blanky v minulosti zazněla i možnost, že by tunelem vedla expresní autobusová linka MHD. To se však alespoň prozatím nestane. „Nejprve je ale nutné vyhodnotit, jak bude fungovat doprava v tunelu a systém sladit třeba s linkami tramvají,“ zdůvodnil mluvčí Regionálního organizátora Pražské integrované dopravy Filip Drápal.
  • Autobusy MHD by tunelem mohly začít jezdit napřesrok, podle sdružení Auto*mat to ale bude pozdě. „Zavedení linky je důležité kvůli tomu, aby  se udržela konkurenceschopnost MHD vůči automobilové dopravě, aby si lidé hned od začátku zvykli, že mohou využít autobus místo auta,“ řekl Vratislav Filler ze sdružení.

Šestikilometrový tunelový komplex Blanka byl zprovozněn v sobotu odpoledne po osmi letech budování a se čtyřletým zpožděním. Tunelem by mělo denně projet na 80 tisíc aut, město však odhaduje, že v prvních týdnech po zprovoznění to bude kolem 50 tisíc vozů. „Těžká auta do 12 tun už do Blanky mohou, než se do tunelu dostanou autobusy, si budeme muset počkat do ukončení zkušebního provozu,“ řekl Petr Vomáčka z ÚAMK.

obrázek
Zdroj: ČT24

Doprava v tunelu je plynulá, zároveň ale poměrně hustá a řidiči často hledají značení na poslední chvíli. „Značení by někde mohlo být níže,“ uvedl Vomáčka. V Blance je totiž boční osvětlení a značení je až těsně u stropu. Nově otevřený tunel navíc stále chybí v některých GPS navigacích.

  • Problematický tunel stál 37 miliard korun, včetně napojení na Strahovský tunel 43 miliard korun.