Dolínek: Blanka je miminko, dají se čekat komplikace

Po otevření pražského tunelového komplexu Blanka lze očekávat dočasná omezení provozu v tunelu, ale i dopravní komplikace v Holešovičkách a na Vítězném náměstí, upozornil náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Blanka je jako čerstvě narozené dítě, bude se teprve učit chodit, což bude provázet klopýtání. Řidiči i Pražané musí mít trpělivost, uvedl náměstek. Tunel se otevře po několikaletých odkladech v sobotu odpoledne.

  • Celkem Blanka měří 5,9 kilometru, ražená část tvoří 2,7 kilometru, zhruba stejná část je hloubená a po povrchu vede Blanka na úseku dlouhém necelý kilometr.
  • Celkem bylo vyrubáno 2,6 milionu kubíků zeminy a zabudováno bylo asi 0,8 milionu kubíků betonu.
  • Na stavbě pracovala asi tisícovka dělníků, další tisícovka pracovala v zázemí stavby.
  • V Blance je celkem 924 technologických zařízení pro řízení provozu, 118 dopravních značek a cedulí, 522 podpůrných značek a přes 1000 kilometrů kabelů – část kabelů v roce 2013 poškodila voda, což tehdy zpozdilo otevření tunelu.
  • Na stavbě vzniklo pět strojoven vzduchotechniky. Podzemní hlavní strojovna je pod Letnou a je největším vyraženým prostorem v pražském podzemí.
  • Osvětlení je uděláno tak, aby se nestřídala temná a osvětlená místa v tunelu. Součástí je nouzové i vodící osvětlení. Odlišnou barvu mají SOS výklenky a míra osvětlení se bude přes den měnit, bude záležet na denní době.
  • V tunelu je na vozovce speciální asfalt, který umožňuje bezproblémový přechod mezi pevným a nepevným podkladem vozovky. Asfalt eliminuje trhání vozovky.

Více než šestikilometrová stavba, která je součástí městského okruhu, je podle náměstka sirotkem. Chybí totiž pokračování vnitřního okruhu, ale i navazující propojení se stále nedokončeným Pražským okruhem, jehož výstavbu bude platit stát.

„Blanka měla být dokončena v době, kdy stát dokončí svoji investici do Pražského okruhu. Stát nás ale nechal na holičkách,“ uvedl Dolínek. Tunel bude proto řidičům sloužit jen ve zkušebním provozu.

Je potřeba dokončit okruh, aby se na něj tunel mohl organicky navázat a splnil svůj cíl. Není to úkol Prahy, ale i státu. Budu požadovat, aby se signifikantně podílel.
Adriana Krnáčová
Primátorka

O pokračování vnitřního okruhu bude podle náměstka vedení města rozhodovat v nadcházejících týdnech. Jde zejména o nový tunel podél Vltavy ve směru ke křižovatce Balabenka a o možnost zahloubení Holešoviček.

„Řidiče bych chtěl požádat o opatrnost a zvýšenou pozornost,“ řekl náměstek. Podle něj se budou muset teprve naučit Blanku používat. Zprvu proto bude v celé délce snížená rychlost na 50 kilometrů v hodině.

Petr Dolínek k tunelu Blanka (zdroj: ČT24)

Po otevření Blanky dojde ke změnám také v městské hromadné dopravě. Zvažuje se například zavedení autobusové linky, která by projížděla tunelem Blanka ze Zličína do Kobylis.

Stavaři: Spory kvůli dluhům Prahy provoz v Blance neohrozí

Firmy, které se podílely na stavbě tunelového komplexu Blanka, odmítají do otevření tunelu komentovat, kolik jim město dluží. Kvůli sporům ale nebude provoz v Blance ohrožen, shodly se zástupci společnosti Metrostav, ČKD Praha DIZ, Eurovia, Satra a firmy Inženýring dopravních staveb (IDS).

Stavbu provází kromě jiných komplikací i spory Prahy s dodavateli ohledně plateb. Dluhy vůči stavební firmě Metrostav a IDS řešil několik měsíců rozhodčí soud. Arbitři nakonec dali firmám za pravdu, na dlužné částky mají nárok. Kolik jim nakonec Praha zaplatila, a kolik ještě dodavatelům dluží, není jasné. IDS se nedávno nechala slyšet, že jí kvůli nezaplaceným fakturám hrozí insolvence.

Blanka měla fungovat od roku 2011

Šestikilometrový tunelový komplex, který je součástí městského okruhu, měl původně řidičům sloužit už v roce 2011. Vedení města ale otevření několikrát odsunulo. Stavbu, jejíž základní kámen pokládal někdejší primátor Pavel Bém (ODS), od začátku provází řada problémů – od soudních pří přes prodražování až po propady půdy.

  • Problematický tunel stál 37 miliard korun, včetně napojení na Strahovský tunel 43 miliard korun.

Jedním z problémů, které muselo vedení Prahy v posledních měsících řešit, byla výměna navlhlých kabelů v tunelu. „Dostali jsme od ČKD DIZ fakturu na 18 milionů korun za jejich výměnu. Vrátili jsme ji, protože ji nepovažujeme za oprávněnou,“ řekl Dolínek. Už v červnu firma poslala Praze fakturu na téměř 630 milionů, kterou město také odmítlo.

Podle Dolínka nechce město finanční záležitosti až do otevření tunelu řešit – Praha je na tom s dodavateli domluvená. Nejprve se musí zprovoznit tři tunely, a teprve následně začne série jednání o administrativně-finančních problémech.

  • Při otevření budou připraveny zasáhnout městská i státní policie, pokud by nastal problém v dopravě. Provoz na křižovatkách by v případě nutnosti řídili policisté „ručně“. Komplikace může způsobit i to, že řidiči nejsou na nájezdy do tunelů a výjezdy z nich zvyklí.
  • Blanka se otevře o víkendu, kdy v Praze proběhne akce Zažít město jinak. Při té bývá provoz v řadě ulic omezen a hodně řidičů pří ní raději nechá auto doma. Vedení Prahy proto předpokládá, že náběh dopravy do tunelů bude pomalejší.
  • Několik posledních měsíců se už měří intenzita provozu, emise a hluk v oblastech kolem nových tunelů. Po zprovoznění tunelového komplexu se měření zopakuje a data se s předchozím stavem porovnají. 
  • Otevření Blanky v sobotu 19. 9. ve 14:00 bude podle náměstka Dolínka „poloslavnostní,“ žádná show se konat nebude. Pro běžné řidiče se tunely otevřou po 15:00.