Obchvat u budějovického nádraží uleví centru, na dálnici si ale ještě počká

Řidiči začali ve zkušebním provozu jezdit zanádražní komunikací, která má v Českých Budějovicích ulevit od dopravy centru města. Na dokončení se čekalo řadu let. Finální podobu komunikace zatím brzdí, že ještě není postaven dálniční obchvat, na který by se napojila.

Zanádražní silnice je severojižním obchvatem města. Nově otevřený úsek spojuje obchvat na Prahu a Brno a urychluje tranzit na jih města. Doposud řidičům silnice chyběla, v okolí budějovického nádraží se dostávali do dlouhých kolon, ale to by se zprovozněním posledního úseku mělo změnit. „Využije to i dálková doprava ve směru od Trhových Svinů, na Prahu i na Jindřichův Hradec,“ uvedl Petr Holický (ANO), pověřený řízením města České Budějovice.

Zanádražní obchvat dosahuje délky čtyři a půl kilometru a stavěl se od roku 2010. Loni v prosinci začala auta jezdit už po nové komunikaci mezi Hodějovicemi a českobudějovickou Pekárenskou ulicí. Nyní navázal poslední otevřený úsek.

Vybudování platil za pomoci dotace hlavně kraj. Stavba vyšla na tři čtvrtě miliardy. „Podíl kraje v přibližně sedmi stech milionech korun byl zhruba dvacet procent. Byly to peníze investované do zklidnění provozu v Českých Budějovicích,“ prohlásil jihočeský hejtman Jiří Zimola (ČSSD). „Město v tomto projektu významně pomohlo. Především ve výkupech pozemků, což nám hodně zjednodušilo situaci,“ dodal Zimola.

Zanádražní komunikace v Českých Budějovicích
Zdroj: ČT24

Napojení na dálnici, možná i tunel

Do kompletní podoby ale ještě projektu něco schází. Jde třeba o napojení na dálniční obchvat, který je však stále ve fázi přípravy. „Zbývá vybudovat ještě některé malé kousky. Ty se ovšem týkají napojení na budoucí dálniční obchvat a ten, jak známo, ještě neexistuje,“ řekl Zimola. Na řadě míst třeba stále nejsou vykoupeny pozemky.

Nejkontroverznější a zatím nerealizovanou částí stavby je rovněž tunel pod vlakovým nádražím. Část místních totiž protestuje. Obávají se, že stavba zničí jednu z místních částí a naruší statiku domů. „Ta záležitost je stále otevřená. Snažíme se vyjednat finance z dotačních fondů, protože rozpočet je opravdu velký. Bavíme se o výši v řádu miliardy korun,“ upřesnil Holický. Samotný termín stavby tak zatím nepadl.

Zanádražní komunikace má ulevit od tranzitní dopravy Budějovicím (zdroj: ČT24)