Řidiči začali ve zkušebním provozu jezdit zanádražní komunikací, která má v Českých Budějovicích ulevit od dopravy centru města. Na dokončení se čekalo řadu let. Finální podobu komunikace zatím brzdí, že ještě není postaven dálniční obchvat, na který by se napojila.
Obchvat u budějovického nádraží uleví centru, na dálnici si ale ještě počká
Zanádražní silnice je severojižním obchvatem města. Nově otevřený úsek spojuje obchvat na Prahu a Brno a urychluje tranzit na jih města. Doposud řidičům silnice chyběla, v okolí budějovického nádraží se dostávali do dlouhých kolon, ale to by se zprovozněním posledního úseku mělo změnit. „Využije to i dálková doprava ve směru od Trhových Svinů, na Prahu i na Jindřichův Hradec,“ uvedl Petr Holický (ANO), pověřený řízením města České Budějovice.
Zanádražní obchvat dosahuje délky čtyři a půl kilometru a stavěl se od roku 2010. Loni v prosinci začala auta jezdit už po nové komunikaci mezi Hodějovicemi a českobudějovickou Pekárenskou ulicí. Nyní navázal poslední otevřený úsek.
Vybudování platil za pomoci dotace hlavně kraj. Stavba vyšla na tři čtvrtě miliardy. „Podíl kraje v přibližně sedmi stech milionech korun byl zhruba dvacet procent. Byly to peníze investované do zklidnění provozu v Českých Budějovicích,“ prohlásil jihočeský hejtman Jiří Zimola (ČSSD). „Město v tomto projektu významně pomohlo. Především ve výkupech pozemků, což nám hodně zjednodušilo situaci,“ dodal Zimola.
Napojení na dálnici, možná i tunel
Do kompletní podoby ale ještě projektu něco schází. Jde třeba o napojení na dálniční obchvat, který je však stále ve fázi přípravy. „Zbývá vybudovat ještě některé malé kousky. Ty se ovšem týkají napojení na budoucí dálniční obchvat a ten, jak známo, ještě neexistuje,“ řekl Zimola. Na řadě míst třeba stále nejsou vykoupeny pozemky.
Nejkontroverznější a zatím nerealizovanou částí stavby je rovněž tunel pod vlakovým nádražím. Část místních totiž protestuje. Obávají se, že stavba zničí jednu z místních částí a naruší statiku domů. „Ta záležitost je stále otevřená. Snažíme se vyjednat finance z dotačních fondů, protože rozpočet je opravdu velký. Bavíme se o výši v řádu miliardy korun,“ upřesnil Holický. Samotný termín stavby tak zatím nepadl.