Násep červený jako krev. Odradí od hazardního přecházení?

Správa železniční dopravní cesty testuje u Olomouce neobvyklý bezpečnostní prvek. Na dvou místech, kde až stovky chodců a cyklistů denně přechází koleje mimo přechod, nechala nabarvit štěrk náspů červenou barvou. Má připomínat krev a odradit od hazardování. Letos zemřelo na trati už 125 chodců a cyklistů.

„Červenou barvu jsme zvolili záměrně, aby to působilo na lidi, kteří přecházejí trať na zakázaných místech, odstrašujícím příkladem,“ potvrdil náměstek pro provoz infrastruktury Správy železniční dopravní cesty Ivan Vránský.

Václav Adamčík, který si přes trať pravidelně zkracuje cestu, to nepochopil. „Že to má připomínat krev, to mne nenapadlo. Myslel jsem si, že to má lidi upozornit, aby si dávali pozor,“ uvedl mladý muž. Je jedním ze stovek lidí, kteří denně riskují životy, i když přejezd se závorami a výstražnými světly je jen o dvě stě metrů dál.

Redaktorka České televize napočítala na jednom ze dvou červeně natřených míst za třicet minut pět lidí, kteří si přes koleje krátili cestu. Vlaky tam přitom jezdí rychlostí sto šedesát kilometrů za hodinu.

Reportáž: Nová bezpečnostní opatření na trati

„Tito lidé porušují zákon, vstupují do kolejiště v místech, kde je to zakázáno. Zřejmě si neuvědomují, jak je to nebezpečné,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Během letošního roku už zemřelo na kolejích 125 chodců a cyklistů. Devadesáti z nich nebylo ještě dvacet pět let. Nejvíce těchto tragédií se stalo ve Středočeském, Moravskoslezském a Olomouckém kraji.

  • rok 2015: 163 nehod, 125 mrtvých a 42 raněných
  • rok 2014: 209 nehod, 159 mrtvých a 50 zraněných
  • rok 2013: 155 nehod, 128 mrtvých a 28 zraněných
  • Nejvíce tragédií se letos stalo na železničních tratích ve Středočeském kraji - 20 mrtvých, v Moravskoslezském kraji zemřelo už 16 lidí a v Olomouckém 15.

Vedení správy železnic zkoušelo různá opatření, která by lidem bránila zákaz vstupu do kolejiště porušovat. „Zkoušeli jsme různá pletiva i betonové zábrany. Třeba v Otrokovicích a Prostějově je lidé rozebrali, aby jim nebránily v cestě,“ líčil náměstek Ivan Vranský.

Podobné bezpečnostní postřiky, které také zpevňují náspy a snižují kluzkost terénu, jsou zatím na čtyřech kritických místech v republice. Pokud se osvědčí, nechá správce kolejí natřít červenou barvou i ostatní riziková místa.