Stát versus Časy - obci hrozí vyvlastnění pozemků pro budoucí silnici R35

Neobvyklý spor provází výkupy pozemků pro budoucí rychlostní silnici R35 v Pardubickém kraji. Své pozemky odmítá státu prodat obec Časy, kolem které nová silnice povede. Jedním z vlastníků dotčených parcel je dokonce sám starosta. Po státu požaduje vyšší výkupní ceny a taky záruky, že údržba kolem silnice nezatíží obecní rozpočet.

Silničáři oslovili všechny majitele pozemků na trase budoucí rychlostní silnice v úseku Opatovice nad Labem - Časy - Ostrov. Po zvýšení výkupních cen se dohodli s devadesáti procenty vlastníků. Problém ale nastal v jedné z nejmenších obcí na Pardubicku, v Časech.

Obec by za necelé dva hektary měla podle obvyklé ceny stanovené znalcem dostat od Ředitelství silnic a dálnic asi dva miliony korun. Sám starosta jako soukromník navíc blokuje téměř 32 tisíc metrů čtverečních, za které by od státu dostal 3,8 milionu.

Obec i starosta požadují vyšší výkupní ceny. Silničáři naopak říkají, že víc než 120 korun za metr nabídnout nemůžou, protože by to nebylo fér vůči jiným vlastníkům, se kterými se už dohodli.

Ředitel pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr situaci komentuje tak, že Časy jim brání ve výstavbě, přestože budoucí R35 by jim měla pomoct odvést mimo obec hustou dopravu. 

Koupil starosta pozemky proto, aby na nich pak vydělal?

Podle silničářů koupil starosta část pozemků na trase budoucí silnice, aby je mohl zhodnotit. „Nabyl je v době, kdy bylo vydané územní rozhodnutí nebo byly alespoň zásady územního rozvoje - starosta věděl, kudy komunikace půjde,“ uvedl Bohumil Vebr, ředitel pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic.

Starosta Zdeněk Seidl se ale proti takovému nařčení ohrazuje. Odmítá, že by pozemky koupil účelově, aby na nich co nejvíc vydělal. Část pozemků získal od rodičů - původně patřily jeho pradědečkovi a dědečkovi, kteří na nich hospodařili. „A zbytek pozemků prodával Pozemkový fond, tak jsem si část koupil,“ řekl Zdeněk Seidl (nestr.).

Spory se ale nevedou jen o zemědělské pozemky, ale třeba i o polní cesty. Vyvlastnění silničáři zatím berou jako poslední možnost. „Je to krajní věc, ale stejně pár vyvlastnění bude, takže tam asi poprvé v historii přibude i obec," řekl Bohumil Vebr z ŘSD.

Kdo bude udržovat pás zeleně u silnice?

Další argument, proč Časy nechtějí pozemky prodat, jsou obavy, kdo se bude starat o okolí budoucí silnice. U R35 má totiž vzniknout zhruba sedmimetrový pás zeleně, který bude chránit zastavěnou část obce před hlukem. Starosta Seidl argumentuje tím, že Časy jsou asi nejmenší obcí na trase R35 a silnice jim zabere až deset procent extravilánu, tedy podstatně věší díl než jiným obcím. Z toho vyvozuje, že údržba zeleně by obec do budoucna výrazně finančně zatěžovala.

Rokytno pozemky prodává, v Časech se znovu bude jednat koncem září

Nová silnice zasáhne i do života lidí v nedalekém Rokytně. S prodejem pozemků za státem nabízenou cenu tam neváhali. Starostka Petra Vrbatová (nez.) ovšem dodává, že momentálně řeší jiný problém - jak vyřešit a napojit sjezdy z plánované mimoúrovňové křižovatky, aby nenarušily život obyvatel jejich obce. 

  • Výstavba R35 se v Pardubickém kraji připravuje mnoho let, zatím se dostavuje jen tříúrovňová křižovatka u Opatovic na Labem na Pardubicku. Po dokončení v celé délce má komunikace vést z Liberce přes Hradec Králové, kolem Vysokého Mýta a Litomyšle a pak dál na Moravu. Má se stát alternativou přetížené dálnice D1.

O výkupních cenách a dalších podmínkách výstavby R35 chtějí silničáři v obci Časy znovu podrobně jednat koncem září společně se zastupiteli.