Na Ohři je nová lávka, která se při povodních sama zvedne

Speciální jeřáb usadil v pondělí na místo nový most přes řeku Ohři v Karlových Varech. Ocelová lávka pro pěší a cyklisty váží téměř 120 tun a propojí rekreační areál v meandru řeky s cyklostezkou na jejím druhém břehu. Mechanismem zvedání je lávka v Česku unikátní - v případě hrozících povodní se může zvednout o 1,5 metru.

Holou konstrukci mostu, která váží 85 tun, smontovali technici už před několika dny na levém břehu řeky. Na několika lanech ji pak v pondělí zvedl speciální autojeřáb a usadil na připravené nosné pilíře. Samotné přemístění trvalo asi 10 minut, další půlhodinu dělnici lávku usazovali tak, aby přesně zapadla do připravených spojů. 

Během následujících dvou týdnů budou na lávku ještě osazena okna a získá finální barvy - zelenou, fialovou a tyrkysovou. Autor Ota Řezanka most vytvořil v duchu takzvané organické architektury, která vyznává přírodní tvary a barvy. Všeobecně známým reprezentantem tohoto stylu je například Kaplického návrh Národní knihovny, přezdívaný chobotnice .

„Vytvořit zvedací lávku byla jediná varianta, která vyplynula z jednání s Povodím Ohře. Lávka měla být dva metry nad terénem a zároveň u ní byly tak dlouhé a široké násypy, že by bránily povodňové vodě,“ uvedl projektant Ota Řezanka. Případná povodeň totiž podle plánů zaplaví celý navazující volnočasový areál v meandru řeky a most jí v tom nesmí překážet.

Zvedací lávky jsou podle Řezanky v zemi čtyři, každá má ale jinou konstrukci. Mechanismus se zvedacími lisy v nábřežních opěrách, jako je v Karlových Varech, je v Česku ojedinělý. Zároveň jde o největší a nejtěžší zvedací lávku v zemi.

Ocelová lávka dlouhá 48 metrů a široká 5 metrů je ukotvena na čtyřech hydraulických pilířích. Když se hladina vody v řece zvedne, dokáže se lávka zvednout až o 155 centmetrů. Odolá tak až stoleté vodě.

Konstrukce lávky stála 30 milionů korun, s financováním Karlovým Varům pomohou evropské dotace. Poslední most přes Ohři se otevřel v roce 2007.  

Lávka pomůže hlavně cyklistům, kteří se tak vyhnou frekventovaným silnicím. Cyklostezku podél řeky Ohře most propojí za obchodním centrem Varyáda s rekreačním areálem v meandru řeky. Odpočinkovou zónu s téměř kilometr dlouhým asfaltovým oválem využívají hlavně in-line bruslaři, do budoucna by tam mohl přibýt například stánek s občerstvením a osvětlení pro využití ve večerních hodinách. 

První pěší a cyklisti budou moct lávku přes Ohři využít ve druhé polovině září.