Na Labi pokračuje nejhorší sucho za padesát let. Hladina zvýšená po deštích z minulého týdne opět prudce klesla. Nákladní lodě nemohou plout už třetí měsíc a rejdaři žádají stát o finanční pomoc. Chtějí desítky miliónů. Sucho na největší české řece má ale trochu kuriózní vedlejší efekt - na Labe totiž nově vyrážejí vodáci.
Místo lodních motorů teď na Labi šplouchají jen pádla vodáků
Hladina Labe klesá ke 130 centimetrům a místo remorkérů plují po řece v Děčíně jen nafukovací lodě. Taková je realita srpna 2015 v severních Čechách. Zkušenější vodáci navíc můžou být klidní i bez záchranné vesty. Pokud by z lodě vypadli, na dně se totiž pohodlně postaví.
Labe dosud vodáci spíš přehlíželi. Teď, když je bez nákladních i osobních lodí, si tam ale troufnou vyplout i méně zkušení. Marek Tesař, který jim rafty půjčuje, si pochvaluje úspěšnou sezonu - hlavně víkendy má rezervované až tři týdny dopředu.
Podle Tesaře je Labe teď ideální třeba pro rodiny s dětmi. Řeka podle něj navíc vodákům nabízí evropský unikát - jízdu labským kaňonem.
Vody bylo v Labi víc minulý týden po deštích, pak ale začala rychle odtékat. Lodě, které ze zahraničí pluly pro materiál v českých přístavech, se musely zastavit. Správci řeky jim nepomohou ani umělými vlnami. Podle Jiřího Macha z Povodí Labe by totiž pro alespoň krátkodobější provoz lodí lodí byla potřeba vlna, která by trvala 5 nebo 6 hodin. Na to ale není dost vody.
Rejdaři chtějí kompenzace, ministerstvo plánuje u Děčína postavit jez
Spolumajitel Evropské lodní dopravy Lukáš Hradský konstatoval, že jejich firma raději provozuje lodě se ztrátami v zahraniční. Má totiž strach, aby jí neutekli zaměstnanci. Tato rejdařská společnost odhaduje ztráty na 50 miliónů korun. Vedle nákladních lodí ale stojí třeba i ty osobní pro turisty.
Ministerstvo dopravy ovšem kompenzace provozovatelům lodní dopravy odmítá. Podle mluvčího Tomáše Neřolda dělá maximum, aby postavilo plavební stupeň Děčín, a umožnilo tak splavnění Labe.
Podrobnou reportáž o tomto projektu natočil v listopadu 2014 pro Reportéry ČT Jan Moláček.
Jezy by kritickou situaci na Labi vyřešit mohly. Proti stavbě za 4 miliardy v chráněné oblasti ale bojují ekologové.
Zajímavé je, že jen pár kilometrů za hranicemi - v německém Bad Schandau - je v přístavu ještě rušno. Vody je tam pro osobní lodě pořád dost. Řeka tam ale má jiný tvar koryta i sklon. Dál do Česka se ale žádná loď už nedostane.
Labe na české straně podle odhadu vodohospodářů bude ještě řadu dní patřit jen vodákům.