Dostavba D11 je o krok blíž, klíčové pozemky u Stěžer odblokovány

Další překážka, která dlouho stála v cestě dostavbě dálnice D11 ve směru od Hradce Králové na Jaroměř, padla. Kraj a město Hradec Králové se dohodly s obcí Stěžery na odblokování prodeje obecních pozemků, které jsou pro stavbu dálnice klíčové. Obec jejich prodej dlouho podmiňovala tím, aby most přes budoucí dálnici byl rozšířen o pruh pro cyklisty. Toto rozšíření nakonec zaplatí kraj a město Hradec Králové.

Po roce a půl jednání podepsaly Královéhradecký kraj a město Hradec Králové s obcí Stěžery memorandum. V něm se zavázaly, že rozšíření mostu zaplatí právě kraj a město. Stěžery prodají své pozemky Ředitelství silnic a dálnic, aby mohlo pokračovat ve stavbě dálnice D11. Kraj odhaduje, že rozšíření mostu o cyklostezku přijde na pět až deset milionů korun.

Trasa pokračování dálnice D11 ve směru na Jaroměř
Zdroj: ČT24

Ředitelství silnic a dálnic potřebuje mít jistotu, že pruh cyklostezky někdo zaplatí, odůvodnil memorandum náměstek hejtmana Otakar Ruml (KSČM). ŘSD se totiž odvolává na zákon, podle kterého podobné projekty samo financovat nesmí. 

Pokud by kraj a město s řešením situace u Stěžer nepomohly, Ředitelství silnic a dálnic by pozemky mohlo získat jen vyvlastněním. 

Lidé ze Stěžer se potřebují bezpečně na kole dostat do Hradce Králové

Stěžery potřebují most přes dálnici rozšířit o dva metry široký pruh pro cyklisty.  Obec totiž plánuje postavit cyklostezku do Hradce Králové a její trasa se s trasou budoucí dálnice kříží. Podle starostky Dagmary Smetiprachové (nestr.) jde hlavně o to, aby se obyvatelé mohli přes dálnici dostat bezpečně. „Možná jsme si malinko dupli, ale cyklostezka je pro nás zásadní,“ řekla starostka.

Stěžery s Ředitelstvím silnic a dálnic již smlouvu o prodeji pozemků uzavřely a jen se čeká na zápis v katastru nemovitostí. Za 1919 metrů čtverečných parcel obec od ŘSD dostane 633 000 korun.

Stěžery chtějí postavit cyklostezku do Hradce Králové
Zdroj: ČT24

Vlastní cyklostezku, která povede k mostu, si bude projektovat a dělat obec Stěžery a sama si na ni bude z různých dotačních programů shánět peníze. Podle náměstka hejtmana Otakara Rumla by se v budoucnu mohla i na stavbu rozšířeného mostu najít dotace například v evropském programu IROP, takže peníze by se kraji a městu nakonec mohly vrátit.

Nejde jen o obec, ale o dopravní napojení celého mikroregionu

Stěžery podle slov bývalého starosty Jaroslava Šmída nechtějí být odříznuty od Hradce Králové, který je pro ně spádovou obcí. „Nejsou to jen zájmy obce Stěžery, ale celého mikroregionu,“ uvedl v dubnu letošního roku Jaroslav Šmíd s tím, že cyklostezka propojuje celé Nechanicko.

Stezka přes most u Stěžer je navíc součástí stokilometrové dálkové cyklotrasy číslo 14, která vede od Libchav na Orlickoústecku přes Týniště nad Orlicí, Hradec Králové a Jičín do Libereckého kraje. „Most přes D11 u Stěžer je pro celou cyklotrasu klíčový,“ upozornil garant krajského rozvoje cyklotras a starosta Smiřic Luboš Tuzar.

Zatím se buduje poslední úsek dálnice D11 do Hradce Králové

Na Královéhradecku nejde o první případ, kdy stát obtížně získával pozemky pro stavbu dálnice. Jednání s farmářkou Havránkovou trvala téměř 20 let. Nakonec pozemky pro dálnici do Hradce prodala a vyměnila se státem za jiné s doplatkem 90 milionů korun.

Dálnice D11 ve směru od Prahy zatím končí před Hradcem Králové a motoristé z ní sjíždějí přes křižovatku u Opatovic nad Labem či přes provizorní sjezd u Libišan. Loni stavbaři zahájili stavbu posledního úseku do Hradce Králové. Ten by měl být hotový v létě roku 2017.

Pokračování D11 a R11 od Hradce Králové směrem na polské hranice

Úsek u Stěžer bude součástí další fáze budování klíčové dopravní tepny ve východních Čechách, která odvede vnitrostátní i mezinárodní dopravu od Hradce Králové dál směrem k polským hranicím. Po této trase totiž jezdí například kamiony do Polska a do Pobaltí - a současná silnice první třídy prochází přes obce a města směrem k Náchodu.

Kamiony na polských hranicích
Zdroj: David Taneček

Dálnice D11 povede v budoucnu až do Jaroměře, pak na ni naváže rychlostní silnice R11. Hranici by měla překročit v Královci na Trutnovsku a dál v Polsku pokračovat - to už s označením S3 - směrem na město Bolków. Rychlostní silnice na polské hranice by měla být hotová nejpozději do roku 2022.

Ředitelství silnic a dálnic má už podle generálního ředitele Jana Kroupy pro stavbu úseku D11 od Hradce Králové k Jaroměři vykoupeno 98 procent pozemků. Pokud by šlo vše hladce, mohlo by ŘSD na přelom jara a léta 2016 získat pro pokračování stavby D11 stavební povolení a následně zahájit tendr na stavební firmu. Začít stavět by se mohlo na konci roku 2016, uvedl Kroupa.