Vozíčkář na trati Praha - Ostrava. V RegioJetu stěží a bez toalety

Lidé odkázáni na invalidní vozík stále častěji jezdí vlaky a vedle lokálních tratí patří mezi frekventované trať mezi Ostravou a Prahou. Redaktor České televize Martin Laštůvka vyzkoušel cestování na vozíku s předsedou olomouckého spolku vozíčkářů Trend Milanem Langrem ve spojích tří dopravců - Českých drah, RegioJetu a Leo Expresu. Velké obtíže měli pouze v RegioJetu.

Vozíčkáři mohou na trase Ostrava – Praha využívat řady spojů, některé ale pro ně nejsou vůbec uzpůsobené, i kdyby cestující dodržel dopravci žádaný postup a jízdu si předem objednal.  Předseda spolku olomouckých vozíčkářů Trend Milan Langer zkoušel nejprve cestu z Olomouce do Ostravy vlakem RegioJet.

Problém nastal už při nastupování. Příprava plošiny by podle stevardů trvala dlouho, vozíček vyzvedli do vagónu ručně. Hned u dveří do chodbičky se objevil problém zásadní. Langrův vozík, který má na šířku 65 centimetrů, se tam i s ním nevešel, přestože se snažili stevardi i on sám. „Musel bych maximálně sundat jedno kolo a jet po třech. A zúžit jde vozík jen tehdy, když je prázdný,“ vysvětloval Langer.

RegioJet: Na širší vozíky nejsme vybaveni

Mluvčí společnosti RegioJet Radka Šťávová potvrdila, že cestujícímu s vozíkem takové velikosti je tento vlak uzavřen. „Ve standardních rychlíkových vozech je možné přepravovat cestující pouze do šířky 60 centimetrů. Cestující, kteří mají širší vozík, je možné přepravovat ve speciálních vozech, které společnost nemá k dispozici,“ konstatovala Šťávová.

Stevardi RegioJetu byli přesto ochotní a nakonec pomohli muži až do kupé. Jak se přesvědčil redaktor České televize Martin Laštůvka, další problémy čekají na imobilní cestující na toaletách, a to i v případě, že mají vozík užší než 60 centimetrů. Nepomohlo by ani přenesení cestujícího. „Posadit se tam není reálné pro vozíčkáře samotného, ani s pomocí doprovázející osoby,“ zhodnotil Langrův asistent Jan Habara.

UVR Ostrava: Vozíčkář ve vlaku na trati Praha - Ostrava

Po problematickém vystupování v Ostravě muž přesedl na expres Českých drah do Hranic. Byl spokojený.  „Otevíraní u dveří je dostatečně široké, stejně tak chodbička,“ řekl Langer. Bez problému mohl použít i toaletu. Pochvaloval si dostatek místa a madla na zachycení.

České dráhy a Leo Expres - bez problémů

Kromě dvou expresů Českých drah, které jezdí na trati mezi Prahou a Ostravou každý den dvakrát, mohou vozíčkáři využít i soupravy Pendolino, které jsou pro jejich potřeby přizpůsobené. Z Hranic do Olomouce cestoval vlakem společnosti Leo Expres. „Je tady dost místo pro dva vozíky, a to i elektrické. Je tady vůbec nejvíce místa ze všech typů vozů, které znám,“ shrnul Langer.

Kromě vlaků trápí vozíčkáře mnohá česká nádraží. Někde mohou využít výtah a podchod, jinde se dostanou přes koleje jen velikou oklikou. Stupeň bezbariérovosti jednotlivých nádraží je vyznačen v jízdních řádech speciálními symboly. „Asi největším problémem jsou pro vozíčkáře právě neupravená nádrží. Mění se to jen velmi pomalu,“ uvedl předseda Národní rady osob se zdravotním postižením Václav Krása.

  • České dráhy: Mezi roky 2010 a 2015 stoupl počet bezbariérových vozů a souprav o 250 na současných 600. Za stejnou dobu vzrostl počet bezbariérových spojů z 2122 na 4612. Nově je v provozu také 64 rychlíkových vozů, které jsou speciálně upravené pro vozíčkáře.
  • Za letošní půlrok využilo vlaky Českých drah 2262 vozíčkářů, což je o 300 více než loni ve stejném období. Jde  jen o cestující, kteří se předem objednali. Další využívají bezbariérové stanice a nízkopodlažní vlaky, případně cestují s lehkými mechanickými vozíky a s průvodcem. Lidé na vozíku, kteří potřebují pomoc dopravce, se musí objednat nejméně 24 hodin předem. V případě, že chtějí cestovat vlakem, ve kterém není vůz s plošinou běžně zařazen, 48 hodin dopředu.
  • RegioJet: Vlaky této společnosti nejsou nízkopodlažní. V roce 2013 vedení oznámilo, že omezí přepravu cestujících s invalidním vozíkem. Argumentovalo administrativními a technickými obtížemi při zajišťování zvedacích plošin. Vzbudilo to protesty imobilních osob. Personál pak někdy nakládal invalidní cestující vlastními silami. Nyní jsou u všech souprav na trase Praha - Košice nájezdové plošiny. Cestující na vozíku se musí objednat 24 až 48 hodin dopředu. Delší objednací lhůta platí pro Český Těšín, Hranice, Ostrava - hlavní nádraží, Havířov a Poprad, kde kvůli výšce nástupiště dopravce nemůže použít vlastní plošinu, ale musí ji objednat externě. V řadě slovenských měst včetně Čadce či Košic však cestující na vozíku vůbec nemohou vystoupit ani nastoupit. Firma tvrdí, že tam nemůže použít vlastní plošiny, ani nemá možnost objednat externí. Na oficiálním webu upozorňuje, že nepřepravuje lidi na elektrickém vozíku s vysvětlením, že prostor a pohyb ve vlaku je omezený.
  • Leo Express:  Vlaky jsou nízkopodlažní, jsou vybaveny nástupní plošinou. Vozíčkář se snadno dostane i na bezbariérovou toaletu. Počet míst v soupravě je omezen na dvě ve třídě Economy. Kvůli zajištění vysunutí plošiny je potřeba se objednat nejméně 24 hodin dopředu. Výjimkou jsou stanice Hranice, Karviná a dočasně Český Těšín, kde v současnosti vozíčkář nenastoupí, ani nevystoupí. Podobně ve slovenských městech Čadca, Žilina, Ružomberok, Liptovský Mikuláš či Vrútky.