Pražský dopravní podnik nakoupí 150 klimatizovaných kloubových autobusů

Pražský dopravní podnik vypsal soutěž na 150 nízkopodlažních kloubových autobusů za více než miliardu korun. Nakupovat je bude v průběhu pěti let. Půjde o klimatizované stroje, které chce podnik postupně nasadit na většinu linek, třeba na pražské letiště. Z víc než tisícovky autobusů v metropoli má nyní klimatizaci jen 38.

Autobusy, které Dopravní podnik chce koupit, budou mít klimatizovanou jak kabinu řidiče, tak současně i prostor pro cestující. Dosud to tak fungovalo jen u malých autobusů nakoupených v předchozím tendru, teď mají klimatizaci mít i nejdelší, kloubové autobusy.

Dopravní podnik předpokládá, že autobusy nahradí nejstarší dosud provozované stroje. „Chtěli bychom ale dát tyto autobusy na trasy, kde klimatizace bude mít větší význam pro cestující, to znamená na trasy, kde jsou delší mezizastávkové úseky,“ uvedl Jan Barchánek, zástupce vedoucího jednotky Provoz autobusy Dopravního podniku. Doplnil, že cílem je dostat klimatizované autobusy na všechny linky.

„Ročně potřebujeme vyřadit z provozu zhruba 80 až 100 kusů autobusů, abychom udrželi stáří vozového parku pod hranicí zákonných devíti let,“ řekl mluvčí Dopravního podniku Jiří Štábl. „Chystáme navíc nákup i klasických autobusů,“ doplnil. Kromě toho podnik testuje provoz takzvaných elektrobusů.

Klimatizace zvýší cenu při nákupu a zdraží i provoz autobusu

Nákup autobusů s klimatizací znamená, že je Dopravní podnik pořídí za vyšší cenu než obdobné stroje bez tohoto zařízení. Jak doplnil Jan Barchánek, systém klimatizace se také musí během provozu udržovat. „Plus má klimatizace určitý vliv na spotřebu pohonných hmot,“ konstatoval Barchánek.

Jak hodně ale provoz klimatizovaného autobusu zvýší spotřebu paliva, to záleží na konkrétních teplotách vzduchu. „Ale ze zkušeností z minibusů i ze zahraničí ten vliv není zásadní,“ konstatoval Jan Barchánek. 

Všech 150 autobusů Dopravní podnik nemusí odebrat

Kontrakt je koncipován tak, že dodávky autobusů jsou plánovány po dobu 5 let a Dopravní podnik nemusí odebrat všech 150 autobusů. „Dodávky budou záviset na požadavcích organizace ROPID, která plánuje dopravu v Praze,“ uvedl Jan Barchánek.

Výrobce autobusů SOR z Libchav na Orlickoústecku bude podle jednatele firmy Petra Hájka o účasti v tendru vážně uvažovat. „Zakázek takového rozsahu moc v České republice a na Slovensku není,“ řekl Hájek. Připomněl, že SOR Libchavy již v minulosti několik stovek nízkopodlažních kloubových autobusů pražskému Dopravnímu podniku dodal.

  • Dopravní podnik má podle výroční zprávy k dispozici 1170 autobusů, z toho skoro 500 kloubových a přibližně stejný počet nízkopodlažních. Průměrné stáří autobusů se pohybuje pod hranicí devíti let. Náklady na jejich provoz v rámci pražské integrované dopravy činí ročně necelé čtyři miliardy korun. Nejdelší trasu má (metrobusová) linka 177, která spojuje Jižní Město se severem Prahy. Měří téměř 29 kilometrů a jízda trvá asi hodinu a čtvrt.

Pražský dopravní podnik je největší firmou v ČR, která je v majetku města. Zaměstnává kolem 10 000 lidí.