O letiště v Mošnově se zajímá čínský investor

Zástupci významného čínského investora projevili zájem o ostravské letiště. Možnost spolupráce byla jedním z témat návštěvy čínské delegace v Moravskoslezském kraji. Jednání jsou teprve na začátku, ale ve hře jsou investice do letecké nákladní dopravy, případně i koupě celého letiště. Podle hejtmanství by to mohlo přinést rozvoj letišti i regionu.

Moravskoslezské hejtmanství, kterému mošnovské letiště patří, uvítalo čínskou delegaci před pěti dny. Vstupu čínského investora se nebrání. "Dlouhodobě říkáme, že společnost Letiště Ostrava je možné kapitalizovat i formou cizího kapitálu. Zájem čínských investorů je výsledkem jednání, která vedeme poslední dva roky," uvedl hejtman Miroslav Novák z ČSSD.

Nákladní doprava by mohla pomoci osobní přepravě

Jde o čínskou investiční společnost, která se v posledních letech zaměřila na leteckou nákladní dopravu, koupila například podíl londýnského letiště Heathrow, spolupracuje se singapurskou leteckou investiční skupinou. "Právě letiště Mošnov má pro rozvoj nákladní dopravy velký potenciál, což by také mohlo přinést možnost dotovat nízkonákladové lety v osobní přepravě," doplnil hejtman.

Podobně se vyjádřil generální ředitel letiště Pavel Schneider. "Ostravské letiště je ideální pro rozvoj carga, a to jak svou unikátní dráhou, tak průmyslem, který je v okolí. Určitě by to pomohlo letišti i regionu. Pokud by se ve větší míře rozjela nákladní doprava, logicky by se na to nabalily i linky osobní dopravy," uvedl Schneider.

Čínský investor má zájem o letiště v Mošnově

Sdružení pro rozvoj kraje nabádá k opatrnosti

Přistávací dráha mošnovského letiště je dostatečně dlouhá i pro největší letouny světa. Velkou výhodou je napojení na dálnici D1 a také železniční propojení, které má od letošního jara jako vůbec první letiště v republice. Přímo vedle areálu se rozvíjí průmyslová zóna. Letiště ale přes velké investice stále příliš neprosperuje. Loni odbavilo asi 300 tisíc pasažérů, zatímco brněnské letiště téměř půl milionu a Letiště Václava Havla v Praze přes 11 milionů.

Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje se drží ve vztahu k čínským investorům trochu zpátky. "Při výběru partnera bych byl opatrný, protože máme některé zkušenosti, které nám říkají, že to s čínskými firmami nebývá úplně jednoduché. Podobné signály máme i ze Slovenska," upozornil Bartoš.

Antonov An-124-100 Ruslan v Ostravě
Zdroj: ČT Ostrava/Martin Straka

Další schůzka by měla proběhnout v září

Hejtmanství podobné obavy nesdílí a věří, že silná čínská ekonomika by mohla být pro regionem přínosem. "Na každou investici pohlížíme optikou nových pracovních míst a ekonomického rozvoje dané lokality. Jinak tomu nemůže být ani v případě letiště," prohlásil Novák.

Při prvním setkání v Ostravě zástupci čínského investora zjišťovali, v jakém stavu je letiště, jak je vybaveno, jaké typy letadel jsou provozovatele schopni odbavovat, zajímali se o kvalifikovanost personálu. Jestli budou mít zájem investovat do rozvoje letecké dopravy, případně koupit celé letiště, není zatím jasné. "Jasněji by mělo být na dalším setkání, pokud k němu dojde. Další schůzku předběžně plánujeme na září," doplnil Novák.