DPP čerpá dotace na metro A, zcela jasno kolem zakázek ale není

Praha – Až čtvrt roku po zprovoznění nového úseku metra A mezi Dejvickou a nemonicí Motol začal pražský dopravní podnik čerpat evropské dotace, které má na stavbu přislíbené. Dříve k evropským fondům neměl přístup kvůli ministerským kontrolám. Stavbou metra se navíc stále zabývá policie, Nejvyšší kontrolní a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Stavba metra označovaná jako V.A stála zhruba 20 miliard korun, z evropských fondů by měl dopravní podnik dostat zpět více než sedm miliard. Zatím dostal zhruba polovinu, zbytek očekává generální ředitel DPP Jaroslav Ďuriš do konce roku. Metro ovšem k motolské nemocnici jezdí již od Velikonoc. Během výstavby trati ale dopravní podnik k penězům nemohl kvůli podezření okolo zakázek. „To, že se projektem zabývá ministerstvo dopravy, ministerstvo financí a policie a další kontrolní orgány, to je asi normální, je to standardní, protože je to obrovský projekt,“ poznamenal však Jaroslav Ďuriš.

Pro čerpání evropských dotací bylo rozhodující ministerské stanovisko. Naopak policejní vyšetřování ještě probíhá. „Nebrání to ale čerpání dotace,“ zdůraznil Jaroslav Ďuriš. Kromě policie se stavbou a zakázkami zabývá také Nejvyšší kontrolní úřad a Úřad pro kontrolu hospodářské soutěže. Na jeho rozhodnutí závisí, zda bude moci Praha využít všechny peníze z úvěru Evropské investiční banky. Mělo jít o jedenáct miliard korun, město již dlouho čeká, zda dostane povolení využít poslední tranši.

Dopravní podnik se potom ještě pokusí zvrátit rozhodnutí ministerstva dopravy, aby mohl získat ještě více evropských peněz. V roce 2013 totiž ministerstvo kvůli údajným chybám snížilo dotaci o 25 procent. DPP usiluje o snížení korekce. Podle předchozích vyjádření dopravního podniku ale fakticky změnu částky nelze očekávat, protože se korekce týkala maximální možné výše dotace, která je však i po korekci vyšší než schválených sedm miliard.