Policisté kontrolují cyklisty. Zaměřili se na povinnou výbavu i alkohol

Přerov – Začala cyklistická sezona a zároveň policejní preventivní kontroly jezdců. Důvodem je rostoucí nehodovost. Přibývá i počet srážek, které končí smrtí. Za první tři měsíce letošního roku už zemřelo 10 cyklistů. Za celý loňský rok jich přišlo o život 57. Statistiky ukazují, že většina usmrcených cyklistů neměla přilbu. Nejčastějším viníkem nehod bývá opilost jezdce.

V Přerově je kolo velmi využívaný dopravní prostředek a mnoho lidí na něm jezdí i do práce. Tamní policisté se od rána zaměřili právě na cyklisty. Kontrolovali stav jejich kol, povinnou výbavu a testovali, jestli nejsou pod vlivem alkoholu. Z první čtyřicítky cyklistů udělili pokuty pouze dvěma. Jeden cyklista zaplatil za to, že nevyužil cyklostezku. Další měl nedostatečné vybavení.

K povinné výbavě patří dvě na sobě nezávislé funkční brzdy, světlo a odrazová sklíčka. Vpředu má být bílé, vzadu červené, oranžové na paprscích alespoň jednoho kola a na šlapkách. „Pokud cyklista nemá povinnou výbavu, hrozí mu pokuta až dva tisíce korun,“ uvedla mluvčí přerovské policie Miluše Zajícová. Mnohem vyšší pokutu může dostat cyklista za to, že řídí pod vlivem alkoholu. Pokud se prokáže, že měl více než jedno promile, může dostat sankci až 50 tisíc korun, při nižší hodnotě 2,5 tisíce až 20 tisíc korun.

I když helma je v České republice povinná pouze do 18 let, podle dopravního experta BESIPu Miroslava Charouze je nesmírně důležitá a cyklisté by bez ní jezdit neměli. „Většina nehod končí pádem na hlavu. Velké množství tragických nehod má na svědomí nechráněná hlava,“ uvedl Charouz.

Například v roce 2013 zemřelo celkem 58 cyklistů, z toho 48 nemělo přilbu. Odborníci BESIPu přibližují, že pokud spadne po hlavě dolů cyklista, který jede rychlostí 15 kilometrů za hodinu, odpovídá pád skoku po hlavě na beton z výšky jednoho metru. Při jízdě 25 kilometrů v hodině je pád srovnatelný se skokem z dvou a půl metru. A pokud dojde ke kolizi cyklisty a auta, kdy kolo jede rychlostí 15 kilometrů v hodině a auto 35 kilometrů za hodinu, odpovídá náraz skoku z desetimetrové výšky.

Počet nehod zaviněných cyklisty v roce 2014 – 2737, z toho dětmi - 273

Počet nehod zaviněných cyklisty v roce 2013 – 2543, z toho dětmi - 222

Vůbec nejtragičtějším rokem v počtu úmrtí cyklistů byl rok 1995, kdy jich přišlo o život 146. Dosud nejméně cyklistů zemřelo v roce 2011 - 50. Nejhorším měsícem byl červenec 2013, kdy bylo usmrceno 13 cyklistů. Policejní statistiky uvádějí jako nejčastější příčinu nehod opilost jezdce. Na druhém místě je nezvládnutí řízení, a to především nedání přednosti v jízdě.