Léto v Praze zahájí uzavírka Strahovského tunelu – kvůli Blance

Praha – Na deset dní bude na počátku letních prázdnin uzavřen Strahovský tunel v Praze. Důležitou spojnici Prahy 5 a 6, která je součástí vnitřního okruhu, město uzavře kvůli napojení navazujícího tunelového komplexu Blanka. Ten by se měl otevřít nejpozději 15. září.

Perný začátek prázdnin čeká na řidiče, kteří se budou chtít dostat ze severu Prahy na západ města. Od 3. až do 13. července totiž nebudou moci využít Strahovský tunel. Lze proto očekávat zaplnění magistrály a Malé Strany, kudy vedou přirozené objízdné trasy. Zavření tunelu je nevyhnutelné. „Je třeba udělat, aby došlo k plynulému napojení tunelového komplexu a Strahovského tunelu,“ uvedl náměstek pražské primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Je přesvědčen, že uzavírka proběhne v nejpříznivější možné době. „Jde o období, kdy jsou červencové svátky a začátky prázdnin, kdy je tradičně mírnější provoz,“ poznamenal.

Termín otevření tunelu Blanka v září je reálný.

Uzavírku Strahovského tunelu připravovalo město již v zimě, ještě než vyšlo najevo, že nebude možné otevřít Blanku v přislíbeném termínu na přelomu března a dubna. Tehdy počítala Technická správa komunikací s tím, že by na propojení tunelů mohl postačit prodloužený víkend. Nakonec však potrvá uzavírka deset dnů. Řidiči tak zůstanou odkázáni na alternativní trasy. Mezi ně patří Severojižní magistrála s ulicemi spojujícími Nové Město a Smíchov, případně malostranská trasa přes Újezd anebo jízda přes strahovský vrch přímo nad tunelem ulicemi Vaníčkova, Pod Stadiony a Podbělohorská. V každém případě se čas jízdy prodlouží několikanásobně.

Ústí Strahovského tunelu
Zdroj: ČT24/ČTK/Aerodata

Změny v odboru strategických investic

Odbor strategických investic, pod který spadá i financování tunelu Blanka, přišel o svého pověřeného ředitele. Z pražského magistrátu odchází Filip Koucký i jeho zástupce Tomáš Eliáš. Informoval o tom server Lidovky.cz. Koucký se do čela investičního odboru dostal teprve loni v létě a odchází na vlastní žádost. Důvody odchodu nechtěl sdělit. Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) i Koucký popřeli, že by za tím stály spory. „Odchod Filipa Kouckého byl jeho vlastním rozhodnutím. Mrzí mě, ale beru ho. Nejsem si vědoma, že bychom spolu měli nějaké spory,“ řekla serveru primátorka. Současný odchod Kouckého zástupce pak má být jen shoda okolností. Personální změny podle serveru zřejmě nebudou mít vliv na dokončení a otevření Blanky. Nového ředitele by město chtělo vybrat ještě v květnu.

S otevřením Blanky začne smršť dopravních opatření v celém městě

Společnost IDS, která pro město řídí stavbu Blanky, přišla po aféře s poškozenými zabezpečovacími kabely, kvůli kterým nebylo možné otevřít tunel na jaře, s termínem otevření 15. září. Za příznivých okolností by prý bylo tunel možné otevřít i dříve. „Generální ředitel IDS Bohumil Kvasnička přislíbil, že udělá vše pro to, aby se tunelový komplex Blanka mohl uvést do zkušebního provozu již 20. srpna,“ řekl již dříve mluvčí IDS Pavel Kočiš.

Otevření tunelového komplexu bude pouhým začátkem dopravních změn, které mají zlepšit průjezdnost Prahy a současně zklidnit její ulice. K zásadním změnám ale nedojde dřív než na konci roku. Konkrétní opatření připravují dvě pracovní skupiny a návrhy předloží po dvou měsících měření vlivu zkušebního provozu Blanky. „Budeme vycházet vstříc tomu, co jsou požadavky města, to znamená zklidnění dopravy v centru, ochránění obyvatel Prahy 6 a 7 na trasách, které teď byly klidné, aby se nestaly průjezdnými,“ předeslal k možným změnám v dopravě Petr Dolínek.

Magistrát bude diskutovat s městskými částmi i občany. Výsledkem by mělo být, aby se v ulicích poblíž výjezdů z Blanky, kde již dnes je hustá doprava – například ve Svatovítské ulici – nenastal naprostý kolaps, a současně místa, odkud by Blanka měla odvést podstatnou část dopravy, zklidnit a „předělat na místní obchodní třídy a bulváry“. Takovou proměnou má podle Petra Dolínka projít například Veletržní ulice. Náměstek ovšem upozornil, že drobné změny přijdou na řadu již před otevřením tunelu.

Zrod Blanky patří k mimořádně dlouhým. Vzniká již od roku 2007, z různých důvodů potom padla celá řada oficiálních termínů otevření. Naposled se Blanka neotevřela letos na počátku jara. Problém s kabely poškozenými při deštích, které před dvěma lety způsobily i rozsáhlé povodně, znemožnil otevřít komplex Blanka v době, kdy se již zdálo, že odstranění bariér u vjezdů nemůže stát nic v cestě. Po rozsáhlých sporech mezi městem a dodavatelem stavební části Metrostavem o schvalování víceprací a proplácení faktur byla stavba dokončena loni v září. Instalace technologické části trvala do zimy, kdy začalo vycházet najevo, jak velký problém s kabely je. Stavba přes šest kilometrů dlouhého tunelu se také prodražila z původně plánovaných 20 miliard korun na dvojnásobek.

Vydáno pod