Posudek pro Prahu: Opencard je drahá a nefunguje, zbavte se jí

Praha – Za Opencard zaplatila Praha v posledních deseti letech 1,741 miliardy korun. Oznámil to Valdemar Linek ze společnosti Nexia AP, která provedla audit systému. Podle posudku by měla Praha Opencard zrušit. Mluvčí současného majitele práv k Opencard společnosti eMoneyServices označil posudek za „názorový dokument“ a většinu jeho závěrů odmítl. Podle primátorky Adriany Krnáčové se ale Praha návrhem bude řídit, kartu by mohlo nahradit více způsobů nakupování jízdného.

Velmi nepříznivě vyznívá audit Opencard jak pro město, tak pro společnost eMoneyServices (EMS), která systém provozuje. Valdemar Linek označil Opencard za předraženou a upozornil, že projekt  nenaplnil téměř žádný z původních cílů. Funguje pouze jako nosič předplatních jízdenek na MHD, s výjimkou parkovací aplikace – kterou však lidé téměř nepoužívají – neslouží jako elektronická peněženka a jenom zřídka je možné použít ji například k získání slevy. „Projekt nikdy nebyl strategicky řízen, nikdy nebyla řízena jeho rizika a byl řízen dodavatelsky. Město hrálo roli druhotnou,“ řekl Valdemar Linek.

Opencard stála miliardu a tři čtvrtě, budoucnost podle auditu nemá

V letech 2005 až 2014 zaplatilo město za vývoj a provoz Opencard 1,741 miliardy korun. „Projekt je nejen investičně ale především provozně náročný,“ charakterizoval tuto sumu autor posudku. V dalších letech při nezměněném modelu provozu lze potom očekávat měsíční náklady mezi 11 a 14 miliony korun – podle rozsahu zapojení EMS.

Auditoři nicméně doporučili Praze, aby se Opencard zbavila. Technickou podobu karty považují za zastaralou, město ji nedokáže samo provozovat a nemá ani stanovené cíle, jak s ní naložit. Zbavit se Opencard ale není možné ihned, pokud by ji měl nahradit srovnatelný, respektive lepší systém. Město by si proto dva až tři roky, než bude mít připravenou náhradu, ještě mělo Opencard ponechat – ale pouze výhradně jako nosič jízdenek. Ostatní funkce by měly být zrušeny co nejdříve. „Provoz bude efektivní, měl by být stabilní a bude transparentní. V rámci tohoto období může město využívat redukovanou podporu EMS, pokud se na ní dohodne. Pokud se nedohodne, tak systém má vysokou pravděpodobnost, že je schopen pracovat i bez podpory EMS. (…) Nové karty nebudou vydávány a stávající karty se prodlouží do roku 2018,“ shrnul Valdemar Linek.

Podle mluvčího EMS Martina Opatrného nelze materiál od Nexie považovat za audit. „Je to pouze názorový materiál,“ řekl. Jeho autoři podle mluvčího neměli potřebné informace ani odborné znalosti. Uvedl, že je systém Opencard připraven na rozšíření o nové prvky. „Řada věcí, jako je například mobilní aplikace, už v systému je a je možné to velmi snadno spustit bez dalších investic,“ poukázal. Zdůraznil přitom, že Opencard „v současné době hlavnímu městu vydělává“.

Nové dodavatele začne Praha hledat již letos

Pražská primátorka Adriana Krnáčová (za ANO) uvedla, že postupem navrženým v auditu se bude město řídit. „Máme zato, že bychom s limitovanou podporou udržovali Opencard do doby, co vyprší všechny licence. V průběhu toho času nastavili možnosti, jak dále pokračovat v nákupu jízdného,“ uvedla. Zdůraznila přitom, že chce s EMS spolupracovat co nejméně, alespoň do doby, než skončí soudy, které společnost s městem vede. Opencard by přitom zřejmě již neměla nahradit nová karta – nebo alespoň ne pouze karta. Cestující by měli dostat na výběr mezi různými způsoby, jak jízdné na MHD nakupovat, a jak se prokazovat revizorům – ať půjde o využití papírových dokladů, bezkontaktních platebních karet nebo chytrých mobilních telefonů. „Základem je přestat zamykat klienty do jediného projektu a zkusit jim otevřít svět,“ shrnul Ondřej Felix. Podle primátorky je „hlavním cílem odstranit závislost na jednom dodavateli, protože to je pro město velice nevýhodné“.

Martin Opatrný však navrhl opačný postup. „Praha není dlouhodobě schopna si Opencard spravovat sama. Společnost EMS je připravena plně převzít systém Opencard, spravovat ho a rozvíjet bez dalších investic hlavního města Prahy,“ uvedl.

Příprava nového odbavovacího systému by měla jít ruku v ruce s propojováním Pražské integrované dopravy s integrovaným dopravním systémem ve Středočeském kraji. „V rámci toho se musí vyjasnit, jakým způsobem budeme standardizovat to, co musí být v autobusech, co musí být na přívozech, co musí být v příměstské dopravě ve vlacích tak, aby to umělo akceptovat nová řešení,“ řekl předseda pražské komise pro ICT. Je však přesvědčen, že první výběrová řízení na dodavatele pro technologie, které nahradí Opencard, bude možné vypsat do konce roku. Podle Martina Opatrného se do případných tendrů patrně přihlásí i EMS.

Opencard se rozloučí po deseti letech

Pražská rada schválila zavedení Opencard v roce 2005, kdy městu vládla koalice ODS a ČSSD v čele s Pavlem Bémem. Okolnosti vzniku Opencard, zavedení a uzavření smlouvy na provoz systému s firmou Haguess (od ní předloni odkoupila práva EMS) vyšetřovala policie. Jedinými obviněnými byla skupina někdejších úředníků z odboru IT. Soud jim později udělil podmínku, odvolací soud potom třem z šesti obžalovaných trest zrušil, jednomu naopak zpřísnil na nepodmíněný. Události související s Opencard vyšetřovala také parlamentní komise, která práci policie a státní zástupkyně opakovaně kritizovala. Jejich práci nyní prověřuje Generální inspekce bezpečnostních sborů.

Kvůli pozdější smlouvě na další provoz systému uzavřené bez soutěže bylo obžalováno deset bývalých radních z TOP 09 a ODS. Soud případ vrátil státnímu zástupci k doplnění, ten však uvedl, že podá žalobu znovu. Vedle trestních soudů se Opencard dostala i před civilní. EMS vede s Prahou čtyři spory celkem o 170 milionů korun za licence ke kartám. Podle Martina Opatrného by firma dala přednost mimosoudnímu vyrovnání, které však město odmítá.

Vydáno pod