Nové metro přineslo zaplněná parkoviště i častější přestupy

Praha – Městská část Praha 6 se obrátila na magistrát kvůli změnám v MHD. Po prodloužení trasy metra linky A do Nemocnice Motol si totiž obyvatelé stěžují kvůli častějším přestupům, nedostatku parkovacích míst, která zabírají mimopražští řidiči, nebo vyhrazenému pruhu pro autobusy na Evropské.

O Velikonocích šel do provozu nový úsek metra. Pro obyvatele oblasti Prahy 6 však má dopravní změna i kritické body. Tamní radnice tak eviduje desítky stížností denně. Jeden problém se týká jízdního režimu metra. Lidé si podle radnice stěžují, že mezi Dejvickou a Motolem jezdí pouze každý druhý spoj metra s intervalem šest nebo deset minut. Radnice proto žádá o okamžitou změnu v organizaci dopravy. „Naprosto odmítáme, aby davy cestujících, kteří se chtějí dostat na letiště, musely na Dejvické vystupovat, poté čekat na nový spoj,“ uvedl starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP 09).

Podle starosty musejí po zavedení změn lidé častěji přestupovat i mezi autobusy a tramvajemi. „Například cestující na Dědinu místo přímé cesty autobusem z Dejvické nově jedou metrem do Veleslavína, pak autobusem a obdobným problémem trpí také Petřiny. Bílá Hora je téměř odstřižena od zbytku světa, bez několika přestupů se tamní obyvatelé prakticky nikam jinam než do centra nedostanou,“ vypočítal nové komplikace Kolář. Autobusy ale prý po Evropské souběžně s metrem jezdit nemohou, protože by byla ohrožená dotace na jeho výstavbu z EU, jejíž podmínkou bylo zklidnění povrchové dopravy.

Do Motola nezajíždí každý spoj

V novém úseku metra mezi Dejvickou a Nemocnicí Motol jsou čtyři zastávky. Od 06:00 do 09:30 v úseku Petřiny - Nemocnice Motol a od 09:30 do 20:00 v úseku Dejvická - Nemocnice Motol jede pouze každý druhý spoj. Čtěte více o nových stanicích metra.

Boj o místo k zaparkování

Nejvíc ale městské části vadí nedostatek parkovacích míst pro řidiče ze středních Čech, kteří míří do Prahy na metro. Sama proto nabízí pozemky. „Jeden pozemek je u Evropské na Veleslavíně, směrem z centra, který má v nájmu dopravní podnik kvůli rekonstrukci tramvajové trati, druhý leží v okolí Petřin,“ doplnil starosta.

Kritiky se dočkal i prioritní jízdní pruh pro autobusy na Evropské ve směru do centra nebo přestupní terminál na Vypichu, který nemá přímou návaznost na metro. Podle Ropidu, organizátora pražské dopravy, ale mají všechny změny svá opodstatnění. Vyhrazený pruh pro autobusy podle mluvčí magistrátu Petry Hrubé využívá denně 500 autobusů v jednom směru a cestu jim zkracuje až o sedm minut. Terminál na Vypichu má sloužit především jako odstavná plocha pro autobusy od Jihozápadního Města. Ropid má nyní sbírat podněty od cestujících, i přímo v metru.

Původně organizátor pražské MHD, společnost Ropid, počítal s mnohem výraznějšími změnami. Po nesouhlasu mnoha občanů a některých městských částí ale byly většinou zrušeny a zůstaly jen změny, které byly podmínkou financování metra z evropských fondů.

Praha 6 je kvůli novému metru zavalená stížnostmi (zdroj: ČT24)