Třináctiletí mají zkušenosti s automaty. Nový projekt je má od hazardu odradit

Brno – Cinknutý balíček je jméno nového projektu prevence proti patologickému hráčství. Nezisková organizace se při jeho tvorbě inspirovala nápadem kanadského odborníka Roberta Williamse. Cílem projektu je lepší informovanost mládeže o hazardu a prostřednictvím hry je chce od něj odradit. Dřívější metody prevence pomocí přednášek vyléčených gamblerů se totiž ukázaly jako neúčinné.

„Automaty hrávám na mobilu a v herně už jsem taky byl. Seděl jsem vedle bratrance a občas jsem si tlačítko na automatu taky zmáčknul,“ popsal svou zkušenost s gamblingem žák sedmé třídy z brněnské základní školy na Merhautově ulici. Jeho spolužáci v herně nikdy přímo nebyli, ale přiznali, že se tam zkoušeli dostat. „Nepustili by mě, není mi osmnáct,“ vysvětlil jeden z nich. Někteří z nich také potvrdili, že jejich známí do heren chodí. Podle žáků ale závislí nejsou.

„O tématu si s dětmi povídáme a já sama se učím z jejich zkušeností a názorů,“ okomentovala svoji zkušenost učitelka Zdeňka Rajská z tamní školy. Podle ní je daleko účinnější s dětmi debatovat než jim přednášet. Právě taková byla častá forma prevence proti gamblerství. Do škol chodili vyléčení hráči, kteří dětem vyprávěli o své závislosti a léčení. „Nefungovalo to. Pro žáky byl příběh vyléčeného gamblera zajímavý a atraktivní. Stal se pro ně takovou malou celebritou a někdy i vzorem,“ vysvětlil špatný dopad prevence formou přednášky odborný ředitel neziskové organizace Podané ruce Lukáš Carlos Hrubý.

Dítě se o hazardu učí prostřednictvím virtuální loterie

Ta nyní představila pilotní projekt, který chce mladistvé od gamblingu odradit formou hry. „Jedná se o šest lekcí, které se opakují jednou týdně. Žáci nejenže mohou mluvit s lektorem, ale i si sami zkouší, jaké je to prohrávat virtuální peníze,“ popsal projekt Hrubý. Podle něj nakonec dítě pochopí, že nemá šanci vyhrát.

Virtuální loterii popsal jednoduše její tvůrce. „Každý student dostane bonbon a ten může buď sníst, anebo vsadit do loterie. Tady má ale šanci jedna ku stu, že vyhraje. Samozřejmě jediný, kdo vyhrává, je provozovatel loterie, který vybere od všech bonbony a jen půlku vyplatí výherci,“ okomentoval její smysl kanadský lektor Robert Williams.

Projekt je zaměřený na žáky středních škol. „Jsou ve věku, kdy se láme zákonná hranice a umožňuje se jim svět do herního prostředí. Chceme, aby ještě předtím měli dostatek informací o problematice, aby až budou plnoletí, do herny nešli vůbec nebo s velkým rozmyslem,“ řekl Hrubý. Na rozdíl od jednorázových přednášek totiž jsou děti informovány dlouhodobě a je tak možné změnit jejich postoje k patologickému hráčství i jejich konečné rozhodnutí, zda budou na automatech hrát.

Cinknutý balíček je první organizovaný projekt svého typu v Česku. Nezisková organizace chce lekce, na které vláda přispěla dvě stě tisíc korun, zavést na třiceti moravských školách.