Blanka má nový předběžný termín otevření: 15. září

Praha – Tunelový komplex Blanka má nový termín zahájení zkušebního provozu. Město se stavebními firmami se předběžně dohodlo na 15. září. V úvahu připadá i dřívější termín 20. srpna, ale není naopak vyloučen i další odklad. Budou-li však na sklonku léta fungovat bezpečnostní systémy, projedou se první řidiči tunelem téměř přesně čtyři roky po původním ohlášeném termínu.

Výměna kabelů bezpečnostních systémů, které poškodil předloňský déšť, má být hotová natolik včas, aby bylo možné začít tunelem jezdit od poloviny září. Po kontrolním dnu v Blance to oznámil mluvčí společnosti Inženýring dopravních staveb Pavel Kočiš a potvrdily to i další zdroje. Současně ale není vyloučeno, že pozdní léto bude jenom dalším z řady nesplněných termínů. „Jeho splnění je podmíněno celou řadou okolností. Zejména jde o to, zda se podaří včas předat projekt zhotoviteli technologické části, tzn. ČKD DIZ, zda se ČKD DIZ podaří včas dokončit komplexní zkoušky – zatím je to plánováno na konec července – a na řadě dalších okolností,“ zdůraznil Pavel Kočiš. Mluvčí ČKD DIZ Karel Samec doplnil, že případný další odklad by mohl nastat, kdyby se ukázalo, že dohodnutý rozsah výměny kabelů nestačí a bude nutné vyměnit i další.

Na druhé straně je možné, že se vše podaří ještě rychleji. Požádal o to náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD), který by chtěl, aby si řidiči mohli vyzkoušet Blanku ještě před začátkem školního roku. „Generální ředitel IDS Bohumil Kvasnička přislíbil, že udělá vše pro to, aby se tunelový komplex Blanka mohl uvést do zkušebního provozu již 20. srpna,“ poznamenal mluvčí IDS. Sám Petr Dolínek však upozornil, že město žádný konkrétní termín nestanovilo, přišli s nimi dodavatelé.

Měnit se bude 15 kilometrů kabelů

Podle předběžné dohody města a jeho dodavatelů se tak nenaplní černé předpovědi, podle kterých se ani letos nepodaří Blanku zprovoznit. Zkrácení je možné díky tomu, že se město nakonec dohodlo s firmou ČKD Praha DIZ, že se nebudou měnit všechny kabely. „Podařilo se snížit rozsah měněných kabelů na ty, které nesplňují normu. Díky tomu se výrazně zkrátil termín,“ upřesnil Pavel Kočiš.

Náměstek Dolínek upřesnil, že norma činí jeden megaohm, měnit se proto budou měnit pouze ty kabely, které mají nižší izolační odpor. „Tuto normu město určilo z toho důvodu, že to je jediná hodnota, která má oporu v širších předpisech. Kdybychom si určovali 10 MΩ, 150 MΩ, už je to norma, kterou si stanovujeme sami,“ podotkl. Mluvčí ČKD Praha DIZ Karel Samec doplnil, že stanovenou normu nesplňuje „84 kusů kabelů v souhrnné délce zhruba 15 kilometrů“.

Problémy tunelu Blanka podrobně rozebrali Reportéři ČT: Kontrolu Blanky dělal IDS. Byla dostatečná?

Kdo to zaplatí? Jednání počká do otevření tunelu

Praha a ČKD DIZ podepsaly v pátek memorandum o výměně poničených kabelů. Dnes se k němu připojili také dodavatel stavební části Metrostav a stavební dozor společnost Inženýring dopravních staveb. „Byla jsem velice příjemně překvapena, že už přestalo vzájemné obviňování a dospělo se ke konsenzu,“ řekla poté pražská primátorka Adriana Krnáčová (za ANO). Za koncem sporů však může být fakt, že se strany dohodly, že o tom, kdo opravu zaplatí, budou jednat až po zprovoznění Blanky. Náklady na výměnu se budou řešit na základě původní smlouvy, sporné částky arbitráží.

Problém s kabely poškozenými při deštích, které před dvěma lety způsobily i rozsáhlé povodně, znemožnil otevřít komplex Blanka v době, kdy se již zdálo, že odstranění bariér u vjezdů nemůže stát nic v cestě. Po rozsáhlých sporech mezi městem a dodavatelem stavební části Metrostavem o schvalování víceprací a proplácení faktur byla stavba dokončena loni v září. Instalace technologické části trvala do zimy, kdy však již bylo jasné, že kvůli podmáčeným kabelům nebude možné tunel na jaře zprovoznit.

Jak šel čas s Blankou: