Není těch značek nějak moc? Na Táborsku ale naopak scházejí

Jihlava chce výrazně omezit dopravní značky v centru. Hyzdí prý historické domy a zbytečně se za jejich výrobu a instalaci utrácejí peníze. Také podél cyklostezek už by se nemusely instalovat takové počty značek jako v současnosti - někde jich je totiž doslova „les“. Naopak na Táborsku je dopravních značek v některých místech málo - zejména informativních směrových šipek. Řidiči tam mají problém najít cestu na dálnici D3. A nebo na ni případně naopak najedou, aniž by to vůbec chtěli. A musí pak zaplatit pokutu, protože třeba nemají dálniční známku.

Vedení Jihlavy chce v centru zredukovat počet dopravních značek

Hned čtyři značky upravující přednost v krátké části ulice Palackého nebo tři zákazy zastavení na rohu Lazebnické ulice - to jsou podle vedení města některá z míst, kde je nutné počet značek zredukovat. Kde by například odpadly značky upravující přednost v jízdě, platilo by pravidlo o přednosti zprava.

Podle náměstka primátora Jihlavy Jaroslava Vymazala by takový krok měl tři pozitivní dopady. Jednak by pohled na historickou část města bez dopravních značek byl hezčí, prostor by byl přehlednější. Současně by to přineslo úsporu - jedna dopravní značka stojí 3000 korun. Pokud jsou v ulici podle náměstka primátora 4 dopravní značky, které by šlo odstranit, už by to v součtu bylo ušetřených 12 000 Kč. „A pak je to i výchovný pohled, vzájemná ohleduplnost řidičů – jeden vůči druhému,“ popsal Jaroslav Vymazal (ODS), náměstek primátora Jihlavy.

Jaroslav Vymazal by rád plán odstartoval v jihlavské městské památkové rezervaci, kde jde jednak o vizuální stránku a současně jsou tam úzké úlice, takže auta tam tak jako tak jezdí pomalu. „Myslím, že je to ideální místo pro to, abychom začali tady,“ konstatoval Jaroslav Vymazal.

Lidé z vedení radnice se inspirovali v zahraničí, například v Bruselu. Policie se záměrem souhlasí. Podle dopravního inženýra je ale nutné značky k odstranění vybrat pečlivě. „Každá změna dopravního značení vyžaduje, aby na ni řidiči byli včas upozorněni. To bude platit i v případě, že by v centru města platila jiná pravidla, to znamená přednost řidičů, kteří přijíždějí do křižovatky zprava,“ uvedla Dana Čírtková, mluvčí Policie ČR Kraje Vysočina.

Nejprve mají zmizet značky „dej přednost v jízdě“, tedy klasické červené a bílé trojúhelníky, až v další vlně dojde i na některé zákazové značky.

„Ty značky už jsou tam spoustu let a já se domnívám, že esteticky nevadí a že lidi jsou na to v centru města zvyklí. A skoro bych se bál je odstranit a řídit se jenom pravidlem pravé ruky,“ konstatoval Pavel Šlechtický (KSČM), opoziční zastupitel Jihlavy.

Radek Popelka (ANO), opoziční zastupitel Jihlavy na tamním náměstí konstatoval, že pokud by například tam zmizely dopravní značky „dej přednost v jízdě“ a „hlavní silnice“, celkově jich z náměstí zmizí asi jen 5. Zbylé značky by na místě stejně zůstaly. „A jestli to přispěje k nějakému uklidnění dopravy, nejsem si úplně jistý. Já doufám, že to je skutečně jenom takový jarní aprílový nápad pana náměstka a nedojde to k nějakým dalším krokům,“ uvedl opoziční zastupitel Radek Popelka (ANO). Současně dodal, že dopravní značky v centru určitě nejsou tím posledním, co bránilo dalšímu rozvoji. Připomněl, že vedení města by se mělo prioritně zabývat spíš zásadním oživením celého centra, snahou tam dostat život. Náměstí totiž podle něj kolem 16:00 v podstatě „umírá“ - lidé odjedou městskou hromadnou dopravou a nemají důvod tam chodit. O víkendech je prostor náměstí podle něj naprosto mrtvý. To by podle Radka Popelky měla radnice řešit spíš než odstraňování dopravních značek.

Les dopravních značek kolem cyklostezky

Řidičům a také opozici ale víc než centrum vadí úpravy kolem cyklostezek. Tam se podle nich opravdu za značky zbytečně utrácí. Podle opozičního zastupitele Jihlavy Pavla Šlechtického je situace na některých úsecích přímo bizarní: „Vyvolává to velkou nevoli občanů. Samozřejmě jsou to vyhozené peníze, podle mého názoru. Zvlášť v těch velmi krátkých úsecích,“ uvedl Pavel Šlechtický (KSČM), opoziční zastupitel Jihlavy. Podle něj je v takovém místě řada značek zcela zbytečných. A dodal, že značky vadí i samotným cyklistům: „Odvádí je od toho, na co by měli dávat pozor, když se musí dívat pořád na les značek,“ uvedl Pavel Šlechtický. Poukázal na úsek, kde je na 30 metrech 6 dopravních značek - což je podle něj hrozné.

Město ale počty značek omlouvá nutností dodržovat zákony - podobnou hustotu dopravních značek u cyklostezky totiž vyžaduje aktuálně platná legislativa. „My stojíme před problémem, že pokud chceme cyklostezku postavit a zkolaudovat, musíme respektovat pravidla hry a my to musíme osadit těmi značkami. A rozumím tomu, že z pohledu občana je to naprostý nesmysl,“ uvedl Jaroslav Vymazal (ODS), náměstek primátora Jihlavy.

Náměstek primátora současně připomněl, že v Jihlavě už mají z minulosti jiný úsek cyklostezky, kde podobný les dopravních značek budovat nemuseli. Tuto cykostezku ale vybudovali už před 8 lety, měří půl kilometru a tehdy ještě platila jiná pravidla. „A tam nemáme tento les – a zcela to funguje, bez problémů,“ uvedl Jaroslav Vymazal. 

Podle náměstka primátora Jihlavy by ale ještě letos mohly podobné lesy značek kolem cyklostezek zmizet. Na změně zákonů se minulý týden dohodla s ministrem dopravy Danem Ťokem Asociace měst pro rozvoj cyklistiky. „Připravujeme balíček opatření, která by měla odstranit tato nesmyslná nařízení, která musí dodržet ten, kdo chce stavět cyklostezky. Věřím, že budeme úspěšní,“ uvedl Jaroslav Vymazal a dodal, že by investoři snad už v budoucnu nemuseli u budované stezky současně platit i nemalé množství značek, což jednak stojí hodně peněz, a současně to nevypadá pěkně.

Na Táborsku je problém s dopravním značením u dálnice D3

Problém s dopravním značení se řeší také u nejnovější české dálnice D3. Směrových šipek, které mají nasměrovat auta k dálničním nájezdům, je tam málo a další jsou zmatečné. Řidiči tak při hledání dálnice zbytečně bloudí, a nebo na ni naopak najedou, i když to vůbec neplánovali. Právě to se stalo Pavlu Špinkovi z Českých Budějovic, který pak ještě dostal pokutu, protože na autě nemá dálniční známku.

Pavel Špinka chtěl jet z Českých Budějovic až do Miličína po silnici první třídy I/3. Jenže v Táboře ho značky stejně dovedly na dálnici. Pan Špinka na místě štábu ČT popsal, jak se řídil značením na Prahu „bez poplatku“, pak viděl další ceduli označující směr na Prahu a najednou přijel k ceduli začátek dálnice. Ta už ovšem byla s poplatkem - a pan Špinka v tu chvíli už neměl kam uhnout, kudy z dálnice sjet. 

Kdo totiž v tomto místě nechce pokračovat do Prahy po dálnici, musí sjet včas. Z dopravních značek se to ale nedozví. Silnice I/3 do Prahy na nich není. Proto se pan Špinka proti pokutě za jízdu po dálnici bez dálniční známky odvolal. Původně měl platit pokutu 1000 Kč, teď už se mu pokuta zvedla na 1500 Kč plus 1000 Kč správní poplatek. 

ČT sleduje problémy se značením okolo D3 už od května 2014 - podrobnosti v těchto dvou článcích:

Naopak řidiči, kteří na dálnici D3 najet chtějí, častou bloudí. Například v Soběslavi je značka jen na staré silnici z Prahy do Českých Budějovic. I když z ní řidiči odbočí správně, na třech dalších křižovatkách už musí směr odhadovat. 

A podobné je to i v Plané nad Lužnicí. Jedna značka před kruhovým objezdem například radí pro směr k dálnici odbočit vpravo, na další značce přímo na kruhovém objezdu už ale dálnice vyznačena vůbec není. A nebo jiná křižovatka - kdo se tam řídí dopravním značením a odbočí na České Budějovice, jak to ukazují šipky, musí projet celým městem a na dálnici se dostane až po 12 kilometrech. Jen ten, kdo to v místě zná, ale ví, že pokud by odbočil na druhou stranu, tedy nikoli podle směrových šipek, bude na dálnici do Českých Budějovic za dvě minuty.

Policejní mluvčí Jiří Matzner k situaci dodal, že policie by se přikláněla k variantě, aby bylo informační dopravní značení v této oblasti častější. Ředitelství silnic a dálnic chce značení doplnit do května. Dálnice je v provozu už téměř dva roky.

V Jihlavě chtějí dopravních značek méně, na Táborsku naopak více (zdroj: ČT24)