Obce v Moravskoslezském kraji se obávají omezení nákladní dopravy

Vrbno pod Pradědem - České dráhy uvažují o omezení nebo dokonce zrušení nákladní dopravy na málo vytížených nádražích v celé republice. V Moravskoslezském kraji by se měla redukce týkat celkem sedmi míst. Firmy, které jsou na železnici závislé, se toho bojí. Nesouhlasí také představitelé obcí, kteří požádali o pomoc poslance parlamentu.

Jedno z málo vytížených nádraží je v Jindřichově ve Slezsku. Obec, která se pomalu vylidňuje, se potýká s vysokou nezaměstnaností. Protože tam vedou jen silnice 2. a 3. třídy, po kterých je kamionová doprava prakticky nemožná, veškerý pohyb zboží probíhá po železnici. „Znamenalo by to velké omezení rozvoje celého regionu. Na železniční dopravě je závislá činnost podnikatelů různých výrobních sfér,“ uvedl starosta Vlastimil Adámek.

Dalšími městy a obcemi v Moravskoslezském kraji, kde objem nákladní dopravy výrazně poklesl, jsou Karlovice, Město Albrechtice, Budišov nad Budišovkou, Odry, Vítkov nebo Vrbno pod Pradědem.

Zásadní pokles nákladní dopravy ve Vrbně a Karlovicích

Například Pradědský lesní závod, který sídlí přímo u nádraží ve Vrbně, posílá po železnici dřevo. „Kdyby byla u nás nákladní doprava zrušena, museli bychom dřevo nakládat až v Miloticích či Bruntále, což je dvacet kilometrů. Ekonomicky by to pro nás bylo velmi náročné,“ uvedl předseda představenstva Pradědských lesních závodů Miloslav Komárek.

Právě ve Vrbně a také v Karlovicích se loni oproti roku 2013 snížil počet naložených vagónů o více než tři čtvrtiny. Podle firem se na tom podepsalo výrazné omezení těžby v souvislosti s nevyřešenými církevními restitucemi lesů. „Dá se předpokládat, že církevní restituce se v brzké době uzavřou a tok dříví se opět zvýší,“ věří Komárek z Pradědských lesních závodů.

České dráhy: Rozhodnutí zatím nepadlo

Mluvčí společnosti České dráhy uvedla, že ČD Cargo, které má nákladní dopravu pod sebou, zatím nepřijalo žádné rozhodnutí o omezení či zrušení nákladní přepravy. Alternativním řešením by podle drah mohlo být navýšení cen nebo finanční kompenzace. „Je potřeba, aby stát jasně deklaroval, zda má zájem o provozování těchto zásilek, protože jinak se tato přeprava nedá realizovat,“ prohlásila mluvčí Kateřina Šubová. Zdůraznila, že je to celorepublikový problém.

Představitelé měst a obcí, kteří se obávají o budoucnost nákladových nádraží, se obrátili s žádostí o pomoc na poslance parlamentu. „Napsal jsem dopis předsedovi ČD Cargo, obrátím se s interpelací na ministra dopravy Dana Ťoka. Takové omezování nákladní dopravy nelze dopustit,“ uvedl poslanec ČSSD za Moravskoslezský kraj Ladislav Velebný.

Některé obce se obávají omezení nákladní dopravy (zdroj: ČT24)