Co hledají náctiletí v obchodních centrech? Odpoví opavský průzkum

Opava - Děti a mládež tráví stále více času v obchodních centrech. Terénní pracovníci opavské neziskové organizace Open House už více než rok zkoumají tento novodobý fenomén v obchodním centru Breda a Weinstein, které v Opavě vzniklo před dvěma lety. Na základě toho chce organizace zjistit, jakými užitečnějšími alternativami trávení volného času by je mohla oslovit.

Jedním z účastníků výzkumu je třináctiletý Michal. Do obchodního centra začal chodit s rodiči, pak s kamarády i sám. „Když mám nějakou volnou chvíli a jsem ve městě, tak tam jdu. Podívám se, co mají ve slevách. S kamarády třeba také zajdeme do kina nebo na jídlo,“ vyjmenoval. Po škole a domovu tak tráví v obchodním centru nejvíce času. „Je to už přirozené prostředí náctiletých. Můžeme je tam kontaktovat a snažit se pochopit jejich chování a myšlení. Co je tam táhne? Čeho tam chtějí dosáhnout?“ vysvětlovala cíle průzkumu Lenka Holušová z neziskové organizace Open House, která se zaměřuje na práci s ohroženými dětmi a mládeží.

Centrem setkávání je rychlé občerstvení

Podle terénního pracovníka Ondřeje Hložka se v obchodním centru v Opavě, která má necelých 60 tisíc obyvatel, schází pravidelně každý den až čtyřicet teenagerů. Těch, kteří tam tráví spoustu volného času, je ale několikanásobně více. Nejčastěji jsou vidět na ploše s rychlým občerstvením. „V tom lepším případě chodí nakupovat. Většinou si však koupí hranolky a kolu a jen tak tam pasivně sedí,“ popisoval.

Nákupní centrum
Zdroj: ČT24/Vojtěch Rejl

V této mikrokultuře se podle něho vyskytují ještě různé podskupiny, jako jsou například takzvaní šamponi, kteří si zakládají na vzhledu, nebo právě takzvaní food court. Ti postávají hlavně u stolků v KFC. Dále je to skupina, která chodí také do kina nebo fitcentra. Potvrzuje to i sociální geografka Lucie Radová. „Z výzkumu, který jsem dělala, vyplývá, že až 95 procent respondentů uvádí jako hlavní motivaci chození do obchodního centra posedávání v prostoru food court. Jsou tam ale i další faktory jako například složení obchodů v konkrétním nákupním středisku,“ uvedla Radová.

Dívky v obchodním centru se podle Hložkova pozorování odlišují speciálním oblékáním, líčením, gelovými nehty. Věnují se přitom především chození po obchodech a svému mobilnímu telefonu. Vyskytují se tam i rizikové party, do kterých se mohou nově příchozí začlenit například na základě drobné krádeže.

Způsob zábavy připomínající videoklip

Podle Hložka jde spíše o děti z rodin s vyšším sociálním statutem, jejichž zaneprázdnění rodiče na ně nemají čas. „Jejich způsob trávení volného času je na bázi způsobu zábavy, který připomíná videoklip,“ uvedl Hložek. Vedle drobných krádeží jsou další významné negativní jevy takto tráveného času sex nezletilých na toaletě pro invalidy nebo popíjení alkoholu. Jako pozitivní vidí ale to, že mládež se v obchodním centru dostává od sociálních sítí k reálnému kontaktu s vrstevníky.

Opavský výzkum potrvá ještě asi do poloviny tohoto roku. V druhé polovině roku by pak chtěli výsledky zhodnotit. „Aby bylo možné udělat relevantní závěry, nesmíme nic zanedbat.“ zdůraznil Hložek. Už při kontaktu s náctiletými kladou terénní pracovníci důraz na aktivní trávení volného času, upozorňují je rovněž na rizika kontaktu s dospělými. U dívek šíří téma týkající se vzhledu a zajímají se o psychopatologické jevy, jako je porucha příjmu potravy. Snaží se je také upozornit na přeceňování materiálních hodnot.