Technická univerzita v Ostravě získala patent na inovativní motorku

Ostrava – Výzkumný tým Institutu dopravy Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava získal patent na výrobu motorky se systémem zavěšení předního kola s měnitelnou geometrií. Jde o originální technologii, která by měla přinést jezdcům větší komfort jízdy, ale především zvýšit jejich bezpečnost na silnicích.

S patentovaným vynálezem týmu ostravských studentů a pedagogů v čele s Jakubem Šmirausem si může řidič přímo za jízdy nastavit polohu řídítek i předního kola. „Jde o elektromechanický systém, který mění sklon vidlice. Tím se mění i závlek předního kola, který má zásadní vliv na dynamiku motorky a její ovládání,“ vysvětloval student doktorand Jakub Šmiraus.

Jezdec si může na stroji nastavit různé polohy. Například pro sportovní nebo cestovní úpravu se motorka sníží a přední kolo se posune až o deset centimetrů dopředu. Je pak stabilnější, ale hůř zatáčí. Ve městě lze navolit polohu připomínající skútr, kdy je motorka kratší a vyšší. „Za cenu nižší stability je motocykl lépe ovladatelný, lehčeji zatáčí, ale není vhodný pro vyšší rychlosti nebo přejíždění podélných nerovností,“ vysvětloval Šmiraus.

Na motorce pracovali studenti spolu s pedagogy téměř čtyři roky. Letos prototyp představili na motorshow v Praze. Teď už jednají s evropskými výrobci, kteří projevili o výrobu motorek s měnitelnou geometrií zájem. „Jde o inovativní technologii, která je velice dobře aplikovatelná pro široké spektrum zájemců,“ shrnul Aleš Slíva, ředitel Institutu dopravy při strojní fakultě Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava.

Šmirausům tým nyní dokončuje další prototyp ještě modernější motorky, se kterým chce uspět u evropského patentového řízení. Ta by měla umět polohu řídítek i předního kola nastavit sama podle toho, jak rychle, v jakém úhlu a po jakém terénu jezdec pojede.