České dráhy se odvolají kvůli tendru na šumavské železnici

V tendru na provoz lokální železniční dopravy na Šumavě zvítězila firma GW Train. České dráhy, které skončily třetí, ale podají proti průběhu výběrového řízení námitky. Společnost Arriva, která se umístila na druhém místě, odvolání nechystá.

Kraj před skončením celé soutěže nechtěl cenové nabídky jednotlivých uchazečů komentovat. Cena je podle místopředsedy Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Vladislava Vokouna hlavní důvod, proč se chtějí České dráhy proti výsledku odvolat. Dopravce může mít pochybnost, zda vítěz soutěže do ceny započetl veškeré náklady.

„Podle názoru představenstva je potřeba na pochybení v rozhodovacím procesu upozornit, rozhodli jsme se proto podat námitky a o tomto našem postupu jsme informovali dozorčí radu. Činíme kroky, jež vyplývají nejen z naší zákonné povinnosti jednat s péčí řádného hospodáře, ale také v zájmu práv cestujících a našich zaměstnanců,“ uvedl předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek.

Generální ředitel Arrivy Daniel Adamka uvedl, že se odvolávat nebudou, ale že společnost bude kontrolovat, jestli vítěz soutěže skutečně dostojí všem parametrům, které ve své nabídce slíbil a díky kterým vyhrál.

Zajištění železničního spojení za dvě miliardy

Tendr na provozování osobní přepravy na třech železničních tratích na Šumavě vyhrála tuzemská akciová společnost GW Train Regio. Jihočeský kraj hledal v tendru zajištění tratí České Budějovice – Černý Kříž, Čičenice – Nové Údolí a Strakonice – Volary. Předmětem zakázky Jihočeského kraje bylo uzavření nové patnáctileté smlouvy pro drážní dopravu na těchto tratích v předpokládaných nákladech 2,25 miliardy korun. „Předmětem hodnocení byla ekonomická výhodnost nabídek, vedle ceny byla posuzována i kvalita nabízených služeb vyjádřená zejména nadstandardním vybavením vozidel,“ uvedl hejtman Jiří Zimola (ČSSD).

Nový provozovatel by měl na tratích začít jezdit v prosinci 2016. Hejtman předpokládá za 15 let trvání smlouvy úsporu státu a kraje několik set milionů korun. Vedle GW Train, Arrivy a Českých drah se o zakázku ucházel i Leo Express. Nesplňoval ale zadání, protože ve své koncepci kombinoval dopravu železniční a autobusovou.