Hlučné tramvaje 14T čeká znovuzrození, všechny se vrátí do ulic

Praha – Tramvaje typu Škoda 14T čeká oprava a návrat to pražských ulic. Dopravní podnik tak přehodnotil úmysl vozidla, se kterými má technické potíže a nejsou příliš populární mezi cestujícími, prodat, upozornil server lidovky.cz. V současnosti jsou v provozu pouze dvě z šesti desítek tramvají charakteristických designem od studia Porsche. Další se do provozu začnou vracet od června.

Pražský dopravní podnik loni odstavil všech 59 tramvají typu Škoda 14T poté, co se u části z nich objevily praskliny na konzolách určených k uchycení táhel, která vedou podvozek a přenášejí tažné a brzdné síly. Úvahy o prodeji problematických tramvají do jiného města jdou nyní k ledu, dopravní podnik se rozhodl, že tramvaje opraví. Jednu nechal rekonstruovat přímo ve Škodě. „Podle ní budeme sami opravovat ty ostatní,“ uvedl mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl. Pracovníci DPP opraví podle plzeňského vzoru v dílnách 56 vozidel. Dvě tramvaje zůstávají v provozu, protože se u nich závada neprojevila.

Podle Jiřího Štábla by se tramvaj vzorově opravená v Plzni měla vrátit do provozu „v řádu několika týdnů“. Zbylé tramvaje 14T se začnou do pražských ulic vracet od června v počtu jedné až dvou za měsíc. Podle serveru lidovky.cz chystá dopravní podnik také změny uspořádání interiéru tramvají – po vzoru úprav konstrukčně obdobných brněnských tramvají 13T by mělo zmizet příčné sezení nad podvozky.

Protipovodňové zábrany na Bubenském nábřeží
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Tramvaje 14T byly první nízkopodlažní tramvaje, které pražský dopravní podnik zakoupil. S cestujícími jezdí od roku 2006. V minulosti již měly problémy s převodovkami, potíže byly také s jejich hmotností, dopravní podnik je proto nepouštěl na některé tratě. Tramvaje také nenašly velké zalíbení u cestujících. Přispívala k tomu hlučnost jejich jízdy, jízdní vlastnosti, ale i vnitřní uspořádání s příčným sezením, omezeným místem ke stání a vysokými schody mezi nízkopodlažními články a články nad podvozky, které mají podlahu zvýšenou. Po zkušenostech s nimi objednala Praha u Škody vozidla docela jiné koncepce, tedy typ 15T, který navzdory technickým potížím i vysoké ceně postupně ve městě zdomácněl.

Pro Škodu přesto nebyly tramvaje, které díky svému designu získaly přezdívku Porsche, propadákem. Odvodily z nich několik dalších typů včetně obousměrné verze, které dnes jezdí v Brně a polské Vratislavi.

Brněnská tramvaj
Zdroj: Igor Šefr/ČTK