Ústecké ulice přestanou být muzeem, DP získal peníze na obnovu

Ústí nad Labem – Dopravní podnik města Ústí nad Labem získal více než půl miliardy korun na obnovu vozového parku. Chce proto do října nakoupit 26 nových trolejbusů, takže bude moci vyřadit nejstarší z vozidel typu 15Tr, která v Ústí jezdí již od zahájení trolejbusového provozu koncem 80. let. Vedle nových trolejbusů chce dopravní podnik zakoupit také 30 nových autobusů, dobudovat obratiště a točnu a vybavit zastávky elektronickým systémem.

Ačkoli trolejbusy typů 14Tr a 15Tr nejsou v českých městech vzácností, jsou již na ústupu. K výjimkám patří Ústí nad Labem, kde od počátku provozu jezdily především kloubové trolejbusy 15Tr a dodnes tvoří zhruba dvě třetiny vozového parku. Dopravnímu podniku na jejich nahrazení, které by znamenalo především odbourání vozů s vysokou podlahou, dosud chyběly peníze. To se nyní mění. Z Evropské unie a z bankovního úvěru dostala městská společnost k dispozici 509 milionů korun. „Z úvěru od ČSOB bylo čerpáno 98 milionů korun a první splátka bude 31. března. Úvěr se bude splácet do roku 2026,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Veronika Bartoschová.

Menší část z 26 nových trolejbusů již v Ústí jezdí, zbytek bude v provozu do října. „Zároveň 12 vyřadíme. Deset trolejbusů prodáme nebo sešrotujeme. Dva vozy budou uschovány pro muzeální účely,“ uvedla mluvčí Bartoschová. Kromě nových trolejbusů pořídí ústecký dopravní podnik také 30 nových autobusů a zbylé peníze použije na modernizaci zastávek.

Peníze na obnovu trolejbusového parku shánělo Ústí nad Labem léta. Ale v době, kdy uspělo s žádostí o evropskou dotaci, vypukl skandál s ROP Severozápad, který poté nemohl přislíbené dotace vyplácet. Na poslední chvíli se město, resp. jeho dopravní podnik, dočkal, trolejbusy se tak opět stanou jeho chloubou.

Trolejbusy jezdí v Ústí nad Labem od roku 1988, troleje ale vedly nad ústeckými ulicemi již mnohem dříve – mezi lety 1899 a 1970 byl ve městě tramvajový provoz. Kdyby trolejbusy přestaly jezdit, bylo by Ústí vedle Karlových Varů jediným krajským městem, kde by nejezdily buď trolejbusy, nebo tramvaje a zaostalo by i za dalšími velkými severočeskými městy – trolejbusový provoz mají i Chomutov a Teplice, v Mostě zase jezdí tramvaje.