Ostravské dalniční mosty se opraví až po MS v hokeji

Ostrava – Oprava dálničních mostů na D1 v Ostravě-Přívoze, které jsou po čtyřech letech provozu v havarijním stavu, začnou zřejmě v druhé polovině května, a to bez ohledu na arbitrážní řízení, které vede stát se zhotovitelem stavby - společností Eurovia. „Vypíšeme zadávací výběrové řízení bez uveřejnění, oslovíme asi pět firem. Opravy zaplatíme a náklady budeme po zhotoviteli vymáhat,“ uvedl dnes v Ostravě ministr dopravy Dan Ťok. I když práce by mohly začít už v dubnu, primátor Ostravy požádal, aby stát počkal na skončení mistrovství světa v ledním hokeji, které město hostí na počátku května.

„Věřím, že se dohodneme na zahájení termínu oprav až po skončení hokejového šampionátu. Po dobu jeho trvání nechceme komplikovat dopravní situaci ve městě,“ uvedl primátor Ostravy Tomáš Macura z hnutí ANO. Zápasy hokejového mistrovství se budou hrát v ostravské ČEZ aréně od 1. do 12. května. Organizátoři odhadují, že přijedou desítky tisíc fanoušků. Vzhledem k tomu, že v Ostravě bude hrát i slovenský tým, očekávají velkou účast Slováků. Ministr dopravy Dan Ťok přislíbil, že požadavku Ostravy vyhoví. „Věřím, že do té doby mosty nespadnou,“ uvedl ministr dopravy.

Arbitrážní řízení potrvá ještě dva roky, možná déle, odhaduje Ťok

Opravy mostů potrvají asi dva měsíce za úplného vyloučení dopravy. Řidiči budou muset jezdit objížďkou. Ředitelství silnic a dálnic odhaduje náklady na 20 milionů korun. Ministr dopravy zdůraznil, že stavební práce na mostech začnou bez ohledu na arbitrážní řízení, které stát se společností Eurovia vede. „Na těchto mostech si vyzkoušíme model, kdy závady opravíme a zpětně budeme vymáhat náklady. Právníci to sice nedoporučují, ale vzhledem k tomu, že arbitrážní řízení potrvá ještě rok a půl až dva, možná i déle, bylo by z pohledu řidičů neúnosné čekat na výsledek řízení,“ uvedl Ťok.

Eurovia odmítla uznat reklamaci mostů a nechce se podílet na jejich opravě. Hlavní problém je podle expertů použití nevhodného podkladového materiálu v náspech. Obsahuje strusku, která na sebe váže vodu, zvětšuje objem a tlačí na opěry mostů, které se deformují. Eurovia tvrdí, že jde o takzvaný studený odval, který si stát sám vyžádal. Podle mluvčího státních silničářů Jana Rýdla ale studený odval byl v zadání zakázky zmíněn pouze obecně mezi dalšími možnými druhotnými materiály. To, co Eurovia použila, navíc podle Rýdla neodpovídá normám. Ministr dopravy k tomu uvedl, že firma si měla předem otestovat, jak se materiál chová. Eurovia kritiku odmítá a tvrdí, že na špatném stavu mostů má vinu i stát nedostatečnou údržbou. Ředitelství silnic a dálnic tento argument neuznává.

Ťok připustil, že podobně jako mosty opraví stát celou dálnici

Kvůli špatnému stavu dálničních přivaděčů v Ostravě platí od loňského září při průjezdu omezující opatření. Kamiony tam nesmí vjíždět vůbec, řidiči osobních aut tam mohou jezdit maximálně třicetikilometrovou rychlostí. Silničáři stav mostů důsledně monitorují. Vzhledem k tomu, že znalecké posudky potvrdily jejich havarijní stav, může stát přímo oslovit vybrané specialisty na mosty, ze kterých pak zástupci státu formou soutěžního dialogu vyberou nejlepší firmu. Na další vady, jejichž oprava snese odklad, pak vypíše klasické veřejné výběrové řízení.

Arbitrážní spor vede stát s Eurovií od roku 2013. Pře, v jejíž první fázi soud rozhodl, že státu náleží 12,5 milionu, začala kvůli zvlněným úsekům dálnice a dalším vadám, kterých státní organizace objevila více než tisíc. Eurovia odpovědnost za škody odmítá. Hlavním problémem je také nevhodný podkladový materiál, který bobtná. Ťok poprvé připustil možnost, že podobným způsobem jako mosty stát opraví celou dálnici. Dosud Ředitelství silnic a dálnic tvrdilo, že by tím stát mohl ohrozit nároky, které jsou předmětem arbitrážního řízení.

„Mosty budou takovým lakmusovým papírkem. Uvidíme, jestli bude možné aplikovat tento postup na celou dálnici. Musíme si ale nechat udělat důkladnou právní analýzu,“ uvedl Ťok. Dodal, že nepochybuje o  tom, že stát spor s Eurovií nakonec vyhraje a o peníze nepřijde. Ministr financí Andrej Babiš z hnutí ANO zdůraznil, že by měla konečně začít pracovat parlamentní vyšetřovací komise, která má odhalit příčiny a okolnosti nekvalitní stavby. Zatím ale nemá předsedu, navržení jsou Jan Birke z ČSSD a Stanislav Pfléger z ANO, ani jeden ale při sněmovním hlasování neprošel. „Nevím, proč se neumíme domluvit. Jsou tam střety zájmu, jak kritizuje opozice, ale mělo by se to celé vyšetřit, ať víme, jak to bylo,“ řekl Babiš.