Kdo může za Blanku? „Déšť, déšť, déšť, déšť,“ zní od všech firem

Praha – Kdo za to může? Přece déšť! To je jedna z mála věcí, na které se shodují společnosti, které pro Prahu stavějí a pokoušejí se zprovoznit tunelový komplex Blanka. Když ale přijde na otázku, kdo by měl být zodpovědný za to, že napršelo do míst, kde mělo být naprosté sucho, shoda už nepanuje. Zatímco se firmy a pražské vedení hádají, lidé na zprovoznění tunelu stále marně čekají.

„Termíny držíme, dokonce jsme malinko v předstihu, finanční náklady držíme v nastavených parametrech smluvního vztahu. Vysoutěžená cena přes 21 miliard korun, na ní se nic nemění. Vlastní tunel Blanka bude zprovozněn na konci roku 2012,“ pravil před koncem svého druhého mandátu někdejší pražský primátor Pavel Bém. Z dnešního pohledu jde o prohlášení podobného kalibru jako „situace je, řekl bych, nadmíru výtečná“ předchozího primátora Igora Němce. Nicméně ani Pavel Bém nemohl tušit, jaké obrátky nabere dění kolem Blanky na sklonku zimy 2015.

Všichni ukazují na počasí, to jako jediné vinu neodmítá

Zabezpečovací kabely, které měly ležet ve zcela suchém prostředí, jsou navlhlé, protože do jejich prostoru, když ještě nebyl řádně uzavřen, nateklo při přívalových deštích před dvěma lety na jaře. Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) nešetří silnými slovy. Po jednání s dodavateli a dalšími zúčastněnými společnostmi také podotkla, že „všechny firmy svalují jedna na druhou vinu“ - Více čtěte zde: Za to, že jednání vázne, může podle Krnáčové „podstatně víc debilů“.

Primátorka Prahy Adriana Krnáčová (nestr. za ANO)
Zdroj: Michal Doležal/ČTK

Mohlo by se zdát, že za to, že kabely, které nejsou odolné proti vlhkosti, ležely ve vodě, může firma, která je položila – dodavatel technologické části stavby ČKD Praha DIZ. Ta to však odmítá. „Přesně jsme postupovali v souladu s tím, co bylo napsáno v projektu,“ zdůraznil mluvčí ČKD Praha DIZ Karel Samec. Projekt Blanky vytvořila společnost Satra. I ona však odmítá, že by pochybila. „Za naším technickým řešením si stojíme,“ zdůraznil výrobní ředitel Satry Alexandr Butovič. Ostatně – jak upozornil Pavel Kočiš, mediální zástupce stavebního dozoru IDS – obdobné technické řešení s tímtéž typem kabelů nebylo v Blance použito poprvé, stejné kabely jsou například ve Strahovském tunelu i dálničních tunelech. Jak ale v rozhovoru pro televizi DVTV upozornila bývalá ředitelka Úseku kontroly kvality ŘSD Miloslava Pošvářová, „všechny tunely v České republice tečou“. Odkázala na reklamace tunelu Klimkovice na D1 a Královopolských tunelů, které během svého působení na ŘSD provedla. Není tedy něco špatně při stavbě, když do údajně vodotěsných prostor teče?

Když Metrostav dokončil tři roky po prvním oznámeném termínu svoji část práce, prohlásil, že dodržel slovo. O vlhnoucích kabelech se tehdy ještě nevědělo.
Zdroj: ČT24

Mluvčí Metrostavu František Polák detailně popsal, jak a proč do tunelu před dvěma lety nateklo, ale odpovědnost za navlhnutí kabelů rovněž odmítl. „My jsme zedníci, my umíme udělat tunel, ale kabely tady montoval někdo jiný,“ uvedl. A co na to stavební dozor? Ten věci vrací opět na začátek. „My nekontrolujeme projekt, neoponujeme projekt, projekt je něco, co dostaneme na stůl, a to je naše zadání od investora,“ řekl Pavel Kočiš.

Přestože každá společnost, kterou si Praha na Blanku nasmlouvala, má své vysvětlení, proč ona není za fiasko s kabely zodpovědná, na jednom se jejich zástupci shodují:

Pavel Kočiš, IDS (stavební dozor): „Za to mohou ty přívalové deště.“

Alexandr Butovič, Satra (projektant): „Zásadní chyba se stala v tom, že přišly přívalové srážky.“

Karel Samec, ČKD Praha DIZ (dodavatel technologií): „Za všechno mohl přívalový déšť, který nastal v červenci 2013.“

František Polák, Metrostav (dodavatel stavby): "Za to, že pršelo, nenese odpovědnost nikdo."

Odpovědnost za déšť, který je nakonec jediným jasným viníkem, by měla nést pojišťovna. Výsledek jednání s dodavatelem ale zatím zřejmý není.

Exprimátor se na svezení Blankou těší již pět let

Dění kolem Blanky, které v posledních dvou týdnech nabralo tragikomické rysy, již inspirovalo lidovou tvořivost (podívejte se, jak lidé poslední ohlášený odklad glosovali na sociálních sítích). Za vším se ale vznáší otázka: Kdy se Blankou konečně svezeme? Odpovědi jsou však tentokrát nanejvýš odmítavé. „To nevíme. Kdybychom to věděli, tak to řekneme,“ prohlásila primátorka Krnáčová. Jisté tak zatím je pouze to, že výměna kabelů potrvá ještě několik měsíců, server Aktuálně.cz dokonce přinesl informaci, že letos otevření tunelu očekávat nelze.

Prahu letos na jaře, ale i později čeká mnoho uzavírek a části z nich mohla Blanka odlehčit, kdyby bývala byla otevřena v ohlášeném březnovém, popř. dubnovém termínu (nebo v kterémkoli z předcházejících ohlášených). I ti řidiči, kterým by nevadilo zajet si několik kilometrů, aby nemuseli postávat před rozkopaným Nuselským mostem či v tradičních kolonách na magistrále ve Wilsonově, nemají na výběr a musí projíždět centrem – včetně bývalého primátora Béma. Ten již v roce 2010 říkal: „Já se těším na okamžik, kdy tunelem Blanka začnou jezdit auta!“

Tunel Blanka patří k nejdražším stavbám v historii Česka (zdroj: ČT24)

Jak šel čas s Blankou