Cestující v pražské MHD zaplatí méně, město to bude stát až stamiliony

Praha – Hlavní město chystá změny v jízdném městskou hromadnou dopravou. Od července třeba budou cestující platit za roční kupony MHD nově o více než tisícovku méně – tedy 3 650 korun. Město tak ovšem bude muset dopravcům zaplatit více ze svého rozpočtu. Rozdíl může být až 400milionový. Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek přitom popřel informace, že by Praha měla peníze získávat prostřednictvím zpoplatnění vjezdu do centra pro osobní auta.

Přestože patří pražská MHD i ve světovém měřítku k nejpopulárnějším, je vedení přesvědčeno, že může přepravovat ještě mnohem více cestujících. Chystá proto opatření, která mají dostat cestující z aut do tramvají, autobusů a metra.

Na zlevnění ročního předplatného jízdného se pražská koalice domluvila již při svém vzniku. Nyní radní schválili zlevnění „tramvajenky“ od poloviny roku. Cena se sníží z 4 750 na 3 650 korun. Osoba doprovázející dítě mladších tří let bude dokonce cestovat zdarma, resp. za 20 korun. Zdarma budou jezdit také psi. „Je to částečně i sociální krok, to je první důvod. Pak jsou ty další – chceme, aby Pražané preferovali MHD před automobilovou dopravou,“ řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) o schválených slevách.

Podle Dolínka bude možné dítěti za 20 korun pořídit tramvajenku s fotografií dítěte, která bude platit rok. Ta potom bude fungovat i jako průkaz pro jeho doprovod. Nemělo by přitom jít pouze o rodiče, ale například i o prarodiče nebo jiné příbuzné. „Je to opatření především proto, aby na krátkých cestách v rámci městských částí nebo v rámci víkendu rodiče používali MHD,“ zdůvodnil Petr Dolínek.

Jednotlivé jízdné naopak zůstane v pražské MHD v současné výši. O případném zlevnění předplatních jízdenek platných kratší dobu než rok bude městské vedení ještě jednat.

Kompenzace pro ty, kdo si koupí jízdenku dříve, nebudou

Pro lidi, kteří si už roční předplatné zakoupili, město žádné vyrovnání nechystá. Primátorka Adriana Krnáčová se přitom o takové možnosti dříve zmiňovala. Podle Petra Dolínka ale bude cena stanovaná dnes radou platit nejméně dva roky. „To znamená, že každý, kdo si v příštích dvou letech bude kupovat roční jízdné, bude mít tuto levnější cenu,“ uvedl náměstek.

Od zlevnění jízdného očekává město výrazné posílení zájmu o cestování MHD. Odkazuje na obdobný případ ve Vídni, kde před třemi lety zlevnil roční kupon o 65 eur, ročních kuponů se poté prodalo o 100 tisíc více, což bylo čtvrtinové zvýšení.

Plná tramvaj
Zdroj: ČTK/Roman Vondrouš

Na levnější MHD řidiči zatím připlácet nebudou

Sleva však nebude zadarmo. „Dopravní podnik samozřejmě bude postupovat s péčí řádného hospodáře, to znamená, že bude požadovat kompenzaci za případný propad tržeb,“ předeslal mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl. Podle předběžného odhadu bude muset dát Praha ze svého rozpočtu na veřejnou dopravu až o 400 milionů korun více. Další stovky milionů může stát posílení dopravy v případě, že se počet cestujících skutečně zvýší. Na druhé straně by vyšší počet cestujících měl ztrátu snížit. K tomu ostatně mají přispět vedle slev na jízdném i další opatření. Mezi nimi má být i výstavba P+R parkovišť, jež mají do metra či tramvají pozvat více řidičů dojíždějících do Prahy z okolí.

Ulice V Holešovičkách se podle Tomáše Hudečka může po otevření Blanky stát kritickým místem pražské dopravy
Zdroj: Vít Šimánek/ČTK

Petr Dolínek odmítl, že by v souvislosti se zlevněním MHD Praha zavedla poplatek za vjezd do centra. „My jsme o tom nejednali, neplánovalo se to jednání a není ani v plánu v příští týdny,“ zdůraznil náměstek. Oznámil ale, že vzhledem k informacím, které to naznačovaly, připraví podklady, které ozřejmí, „co by to v případě Prahy znamenalo, ale rozhodně to nemají být podklady, které by v příštích měsících vedly k jednání na toto téma“.

Zatímco však náměstek pro dopravu zdůraznil, že zavedení mýtného za vjezd autem do centra Prahy zatím brání legislativa a odmítl, že by přišlo na řadu dříve než „za mnoho a mnoho let“, server iHNed.cz ale uvedl, že Technická správa komunikací dostala za úkol opatření připravit. Má se tak stát k termínu zlevnění jízdného v MHD, tedy do července. Opozice takový záměr odmítla, předseda pražské ODS Filip Humplík ho označil za „populistický výkřik bez reálného podkladu“ i vzhledem k tomu, že nová záchytná parkoviště na okraji metropole nemohou být k možnému termínu zpoplatnění hotová.

Opoziční zastupitelka Alexandra Udženija potom obdobně kritizovala i samotné zlevnění ročních jízdenek. „V momentě, kdy meziročně rostou běžné výdaje na dopravu o téměř 1,2 miliardy korun, je nebezpečným hazardem přistupovat ke zlevňování jízdného,“ uvedla. Již dříve se vymezil proti připravovanému zlevnění ročního jízdného také bývalý primátor Bohuslav Svoboda (ODS), podle kterého Praha při placení dopravy přijde o peníze, „které potřebuje na spoustu jiných věcí“.

Zlevnění roční jízdenky na MHD je součástí přílohy ke koaliční smlouvě. Z ní vychází také programové prohlášení pražské koalice, které ovšem rada schválila až dnes. Dokument o 24 stranách původní témata rozpracovává. Podrobnosti ale vedení města zatím nechce sdělit. „Nebudu říkat obsah do detailů, v první řadě s ním chceme seznámit zastupitele,“ řekla primátorka Krnáčová.