Cestující na harrachovské trati již nebudou přestupovat, slibuje kraj

Liberec – Turisty oblíbená přeshraniční krokonošská trať z Harrachova do polské Sklářské Poruby (Szklarska Poreba) přestane být popelkou. Zatím musí cestující z vnitrozemí v Kořenově, popř. Harrachově, přestupovat a dále pokračovat jiným vlakem. Liberecký kraj oznámil, že přeshraniční úsek, kudy se v zimě vozí běžci na lyžích z obou stran hranic, propojí s linkou osobních vlaků Liberec–Harrachov. Do Polska by tak také měly začít jezdit novější vozy, které tam dosud zajíždět nesměly.

Ačkoli do podkrkonošské Sklářské Poruby jezdí vlaky z Harrachova bezmála již pět let, bezproblémová cesta to není. Při cestě z Liberce či Tanvaldu se musí přestupovat. Vlaky se přitom pravidelně plní turisty, které lákají například běžecké tratě začínající u zastávky v Jakušicích (Jakuszyce). „Přestupuje se na Jakušovice. Což není takový problém, ale je to jednodušší, když se jede v jednom vlaku,“ podotkl cestující ve žlutém motoráčku, který pendluje přes hranice mezi Kořenovem a Sklářskou Porubou.

Zavedení přímých vlaků zatím bránily smlouvy s dopravci, ale především technické překážky. České dráhy, které jezdí z Liberce do Harrachova, mají od Libereckého kraje nakázáno, jaké vlaky musí využívat – ty však nesmějí na polské koleje. Ačkoli například web Zubačka.cz, který se věnuje provozu na trati mezi Tanvaldem a Kořenovem, potažmo Porebou, již loni upozornil i na další technické a personální komplikace, které stojí v cestě zavedení přímých vlaků z Liberce až do Polska, je krajská organizace KORID LK, která objednává regionální vlaky, přesvědčena, že bude možné již příští zimu cestovat z Liberce do Sklářské Poruby bez přestupu. „To jsou všechno věci, které předpokládám, že by měly být vyřešeny. V průběhu loňského roku jsme to ikskrát konzultovali,“ řekla Stanislava Jakešová z Koridu.

Dopravní specialista Jindřich Berounský:

„Ta trať je velmi zajímavá v letní a zimní sezoně, kdy dochází k extrémnímu nárůstu počtu cestujících.“

Téměř pět let čekají cestující na přímý vlak (zdroj: ČT24)

Vlaky ze Sklářské Poruby do Kořenova přestaly jezdit po druhé světové válce. Později vznikla zastávka v Harrachově, kde potom končily vnitrostátní vlaky z Tanvaldu, na trať přes Jakušice se ale pravidelné spoje vrátily až v roce 2010. Dopravcem na české straně se stal Viamont, přejmenovaný později na GW Train Regio. Zpočátku používal moderní vozidla polské společnosti Koleje Dolnoslaskie. V případě, že do nich cestující přestoupil ze starého motoráku ČD (ty ale nejezdily na všech spojích), jako by se posunul o několik desetiletí do budoucnosti. Později ale nové polské motoráky jezdit přestaly, český dopravce si pronajal a zakoupil několik motoráků stejného typu, jako bývaly ty ČD. Mezitím ale naopak dráhy zakoupily nové motorové vozy, s nimiž dnes jezdí do Harrachova. Přestup tak opět připomíná cestu časem, tentokrát však v opačném směru.

Na počátku provozu přeshraničních vlaků byl také problém s jízdenkami – úsek v každé zemi si cestující museli koupit zvlášť, a to v měně daného státu. V současnosti již je možné koupit si jízdenku pro celý úsek ve stejné měně, ačkoli formálně cestující stále platí jízdné za dva různé úseky. Přímé jízdenky z Liberce či Tanvaldu do Polska však kvůli různým dopravcům k dispozici nejsou. I to by se však mělo po zavedení přímých vlaků změnit.