V Liberci jsou před Vánocemi největší dopravní potíže v historii

Liberec - Největší dopravní problémy v historii jsou v období předvánoční nákupní horečky na důležitém silničním uzlu v Liberci - Růžodole. Motoristé tudy nyní míří hlavně do obrovského nákupního centra v průmyslové a obchodní zóně Sever. Dlouhé kolony aut se ale vytvářejí i u jiných nákupních středisek a řidiči a obyvatelé města si na ně bohužel musejí zvykat podobně jako v Praze, řekl ČTK vedoucí odboru dopravy na libereckém magistrátu Pavel Rychetský.

Do zóny Sever se motoristé dostávají složitě přes tři kruhové objezdy, umístěné těsně vedle sebe. Současně se po nich přesunují ze západních a severních čtvrtí stotisícového města směrem na Prahu, Ústí nad Labem a k polským hranicím. „Dopravních špiček během dne přibývá a prodlužují se. Obyvatelé Liberecka mají o 16,5 procenta motorových vozidel více než před dvěma roky - tedy zhruba 100.0000,“ uvedl Rychetský.

Kromě tří kruhových objezdů slouží při cestě do zóny Sever pouze vedlejší úzké silnice a většina řidičů je nevyužívá. Přímo na kruhových objezdech se auta často úplně zastaví a ucpou je. Především ve směru od nedalekého nákupního centra v Pavlovicích se táhnou několik set metrů dlouhé fronty, automobily popojíždějí jen velmi pomalu a zamořují oblast výfukovými plyny. „Dnes po poledni jsem se tam dostal do rekordně dlouhé kolony vozidel, za deset minut se pohnula o 20 metrů,“ řekl motorista Jan Horák. Autobusy MHD nabírají ve špičkách před kruhovými objezdy zpoždění. Rychetský očekává, že v Růžodole a okolí nastanou největší dopravní zácpy právě dnes a o víkendu, kdy se lidé chystají na poslední předvánoční nákupy.

„Životní prostředí v Liberci se kvůli přibývajícím automobilům neustále zhoršuje. Množství škodlivin v ovzduší se zvyšuje. Když jdu po chodníku například Františkovem a míjím jeden kouřící výfuk vedle druhého, mám hrozný pocit. V Liberci přitom zatím chybí dlouhodobý plán na rozvoje dopravy,“ prohlásil opoziční člen městského zastupitelstva za Stranu zelených Jan Korytář.

Obchody nebo velkosklady vyrostou v nákupní a průmyslové zóně Sever rovněž v příštím roce. Znovu se tak zvýší počet aut křižujících Růžodolem. Kromě vozidel se zákazníky obchodů a zaměstnanci firem ze zóny přibudou i kamiony se zbožím. Jak vyplývá z odborných studií, nákupní zóna Sever je s pomocí auta dosažitelná do 30 minut pro zákazníky z oblasti, kde žije 220.000 obyvatel.

Příjezd do zóny Sever pouze přes Růžodol podle odborníků nestačí. Město sice připravuje výstavbu silnice, jež by měla vést do zóny Sever z výpadovky na Děčín, není ale jasné, kdy se důležitá komunikace začne budovat. Mimo jiné ještě neskončila jednání s majiteli pozemků a proti výstavbě se staví ekologové. Nová silnice z oblasti mezi Stráží nad Nisou a Libercem - Machnínem by překonala řeku Nisu a železniční trať a vedla by poblíž potoka, jeho nivy, lesíka a golfového hřiště. Měřila by necelé dva kilometry. Stála by přibližně 200 milionů korun.