Liberec - Největší dopravní problémy v historii jsou v období předvánoční nákupní horečky na důležitém silničním uzlu v Liberci - Růžodole. Motoristé tudy nyní míří hlavně do obrovského nákupního centra v průmyslové a obchodní zóně Sever. Dlouhé kolony aut se ale vytvářejí i u jiných nákupních středisek a řidiči a obyvatelé města si na ně bohužel musejí zvykat podobně jako v Praze, řekl ČTK vedoucí odboru dopravy na libereckém magistrátu Pavel Rychetský.
V Liberci jsou před Vánocemi největší dopravní potíže v historii
Do zóny Sever se motoristé dostávají složitě přes tři kruhové objezdy, umístěné těsně vedle sebe. Současně se po nich přesunují ze západních a severních čtvrtí stotisícového města směrem na Prahu, Ústí nad Labem a k polským hranicím. „Dopravních špiček během dne přibývá a prodlužují se. Obyvatelé Liberecka mají o 16,5 procenta motorových vozidel více než před dvěma roky - tedy zhruba 100.0000,“ uvedl Rychetský.
Kromě tří kruhových objezdů slouží při cestě do zóny Sever pouze vedlejší úzké silnice a většina řidičů je nevyužívá. Přímo na kruhových objezdech se auta často úplně zastaví a ucpou je. Především ve směru od nedalekého nákupního centra v Pavlovicích se táhnou několik set metrů dlouhé fronty, automobily popojíždějí jen velmi pomalu a zamořují oblast výfukovými plyny. „Dnes po poledni jsem se tam dostal do rekordně dlouhé kolony vozidel, za deset minut se pohnula o 20 metrů,“ řekl motorista Jan Horák. Autobusy MHD nabírají ve špičkách před kruhovými objezdy zpoždění. Rychetský očekává, že v Růžodole a okolí nastanou největší dopravní zácpy právě dnes a o víkendu, kdy se lidé chystají na poslední předvánoční nákupy.
„Životní prostředí v Liberci se kvůli přibývajícím automobilům neustále zhoršuje. Množství škodlivin v ovzduší se zvyšuje. Když jdu po chodníku například Františkovem a míjím jeden kouřící výfuk vedle druhého, mám hrozný pocit. V Liberci přitom zatím chybí dlouhodobý plán na rozvoje dopravy,“ prohlásil opoziční člen městského zastupitelstva za Stranu zelených Jan Korytář.
Obchody nebo velkosklady vyrostou v nákupní a průmyslové zóně Sever rovněž v příštím roce. Znovu se tak zvýší počet aut křižujících Růžodolem. Kromě vozidel se zákazníky obchodů a zaměstnanci firem ze zóny přibudou i kamiony se zbožím. Jak vyplývá z odborných studií, nákupní zóna Sever je s pomocí auta dosažitelná do 30 minut pro zákazníky z oblasti, kde žije 220.000 obyvatel.
Příjezd do zóny Sever pouze přes Růžodol podle odborníků nestačí. Město sice připravuje výstavbu silnice, jež by měla vést do zóny Sever z výpadovky na Děčín, není ale jasné, kdy se důležitá komunikace začne budovat. Mimo jiné ještě neskončila jednání s majiteli pozemků a proti výstavbě se staví ekologové. Nová silnice z oblasti mezi Stráží nad Nisou a Libercem - Machnínem by překonala řeku Nisu a železniční trať a vedla by poblíž potoka, jeho nivy, lesíka a golfového hřiště. Měřila by necelé dva kilometry. Stála by přibližně 200 milionů korun.