Z Prahy do Českých Budějovic se lodě po Vltavě dostanou

České Budějovice - Z Prahy až do Českých Budějovic se po Vltavě lodě dostanou. Stát i Evropská unie už uvolnily na projekt první peníze a práce začnou na jaře. Původní plán splavnosti řeky počítal i s nákladní dopravou. Od toho se nakonec ustoupilo, úpravy koryta by byly daleko náročnější a protestovali také ekologičtí aktivisté.


Lidé si například pronajmou loď v Praze a po krátkém zaškolení za týden doplují s řadou zastávek do Českých Budějovic. Model, který funguje například ve Francii nebo v Nizozemí a v menším měřítku i na českém Baťově kanále, by se měl stát skutečností. Už za dva měsíce začnou první práce. „V letošním roce je na splavnění Vltavy do Českých Budějovic uvolněno zhruba 70 milionů korun,“ konstatuje Miroslav Šefara z Ředitelství vodních cest. Senátor a starosta Hluboké nad Vltavou Tomáš Jirsa doplňuje, že jde o projekt, který po pětiletém úsilí dochází naplnění.

Dělníci nejprve začnou u Českých Budějovic. Projekt tady prošel hladce i proto, že většina úprav jezů a mírné prohloubení koryta na jednom místě jsou zároveň součástí systému protipovodňových opatření. „Nepochybně začneme svoji stavbu v roce 2008 a chtěli bychom ji dokončit v příštím roce,“ plánuje generální ředitel Povodí Vltavy Jan Slanec. Starosta Jirsa je přesvědčený, že pro všechna města a obce na Vltavě to bude oživení.

Z celkového rozpočtu, který se blíží třem miliardám, spolknou nejvíc práce na hrázích přehrad vltavské kaskády. Z původního plánu, který počítal i s nákladní dopravou, ale sešlo. Úpravy koryta by byly daleko náročnější, dražší a rozhodně proti byli ekologičtí aktivisté. Rekreační lodě jim nevadí. Růžena Šandová z Hnutí Duha dodává: „Pokud zásahy nebudou příliš veliké, nejsme proti.“

Podle autorů projektu i stavebníků by úsek mezi Českými Budějovicemi a Týnem nad Vltavou mohl být splavný už za tři roky. Reálnější odhady, které kalkulují například s tím, že se budou odvolávat nevládní sdružení, počítají s ukončením prací v tomto úseku v roce 2012.