Dopravci se však brání. „Každý řidič, který k nám nastoupí, musí prokázat svou zdravotní způsobilost,“ objasňuje postup karlovarského dopravního podniku jeho ředitel Pavel Bohánek.
Podobné problémy řeší i jiné dopravní firmy. Jejich majitelé potvrdili, že jim chybí hlavně řidiči kamionů. Mladí podle nich často nemají peníze na nový řidičský průkaz skupiny C nebo D, který stojí až 20 tisíc korun. „Nelze využít ani možnost získat řidiče během vojenské služby, jako to bylo v minulosti,“ upozorňuje na další problém Pavel Bohánek.
Podle majitelů autoškol je zájemců o řidičák na autobus nebo nákladní auto stále dost. Bojí se ale odpovědnosti. „I ti řidiči, kteří by chtěli řídit autobus nebo kamion, mají obavy z toho, co se na silnici děje,“ přidává svoji praktickou zkušenost spolumajitel autoškoly v Karlových Varech Bohumil Hejhal.
Dopravci se snaží situaci řešit s ministerstvem školství. Chtějí, aby vznikl nový učební obor - řidič profesionál. Nakonec se dohodli jen na podpoře některých oborů jako automechanik a opravář zemědělských strojů. Učni si musí zaplatit jen zkoušky, což činí zhruba tisíc korun.
Jen karlovarský dopravní podnik zaměstnává 150 řidičů, až 20 procent z nich je už v důchodovém věku nebo krátce před odchodem do penze. A právě ty chce vedení podniku postupně nahradit.