Magistrát: Zónové parkování zlepšilo dopravní situaci v Praze

Praha - Radnice některých městských částí se pokusily vyřešit dlouhodobé problémy s parkováním v hlavním městě zavedením tzv. zónového parkování. Téměř půl roku po zprovoznění prvních zón je magistrát s výsledky nového způsobu parkování spokojený.

V listopadu 2007 zavedla zónové parkování Praha 2 a levý břeh Vltavy na Praze 1. V únoru se k systému připojila Praha 3 a v březnu ho zavedla i Praha 7. Zóny mají 3 barvy, modrá značí místa vyhrazená pro rezidenty, zelená a oranžová označují placená místa s určitým časovým omezením. 
 
„V zásadě se splnily naše předpoklady, došlo k určité regulaci dopravy. Spousta lidí si teď rozmyslí cestu do Prahy a místo svého automobilu používá hromadnou dopravu, což byl jeden z hlavních cílů,“ řekl pro ČT Libor Šíma, vedoucí oddělení rozvoje a organizace dopravy z Magistrátu hl. m. Prahy. Podle něj se podařilo uvolnit i parkovací místa pro obyvatele s trvalým pobytem a pro firmy, které mají provozovny v daných městských částech.
 
Zavedení zónového parkování přineslo i nevýhody - pokud k rezidentovi přijede návštěva nebo řemeslník, nemá kde zaparkovat. „Tento problém budeme řešit novinkou, kterou jsou tzv. dvouhodinové parkovací karty. Prodávají se formou stíracích parkovacích karet a je možno je koupit i v předprodeji,“ uvedl Šíma. Návštěvníci rezidentů mohou o víkendech využívat např. bezplatné parkování na místech s parkovacími automaty. Ty jsou zpravidla v sobotu a v neděli mimo provoz.
 
Účinky zónového parkování bude magistrát vyhodnocovat během půl roku, poté by mohlo dojít i k určitému uvolnění parkovacího režimu. Mohly by být zavedeny například jednodenní parkovací karty, které by si mohli koupit lidé přijíždějící do Prahy na návštěvu či řemeslníci.
 
Zavedení zónového parkování na Praze 2 a 3 způsobilo problémy na Praze 10. Ta je nyní doslova zavalena auty, která dříve parkovala právě v druhé a třetí městské části.
 
O připojení do systému zónového parkování v současnosti uvažuje i Praha 10, Praha 8 či Karlín. Podle pražského magistrátu však k rozšiřování zón nedojde dříve než v roce 2009.
 
V hlavním městě žije asi jeden milion dvě stě tisíc lidí, vlastní 600 000 aut. Do Prahy denně přijíždí dalších 200 000 vozidel.