Obří jeřáb zvedl v Liberci betonový most

Liberec - Největší kolový jeřáb v Evropě zvedal v Liberci 105 tun vážící betonový monoblok. Jde o mostní konstrukci. K opravě přistoupily České dráhy, protože původní most byl v dezolátním stavu. Kvůli výměně bloku je uzavřena trať z Liberce do Pardubic.

Třicet metrů vysoký jeřáb dokáže zvednout až 800 tun. Když se rameno více nakloní, unese maximálně 100 tun. Betonový most je přitom o něco těžší. „Vážil 105 tun, bylo to na hraně nosnosti jeřábu na tuhle vzdálenost,” říká Stanislav Smitka z firmy Hanuš. Manipulace s betonovým mostem byla ale podle jeřábníka Jiřího Stárka dobře připravená a proběhla bez komplikací.

Původní železný most byl v dezolátním stavu. Kvůli výměně musely České dráhy trať z Liberce do Pardubic na 10 dní uzavřít. „Je to jedna z nejsložitějších oprav v letošním roce v našem regionu, bude stát asi 10,5 milionu korun,” uvedl Jaroslav Šrajer z Českých drah v Liberci.

Pod opravovaným mostem ale stále jezdí vlaky. Práce se proto musejí podřídit jízdním řádům. Už nyní má stavba dvoudenní skluz. Pracovat se bude i v noci. Stavbyvedoucí Pavol Jakubík vypočítává, co všechno ještě chybí: „Musíme udělat odvodnění, návoz štěrku a pokládku kolejí.” V případě, že by výluka neskončila včas, jsou České dráhy schopny nahradit vlaky autobusovou dopravou.

Jen na Liberecku opraví České dráhy každoročně desítky mostů. Dožívají ale také tunely i samotné tratě. Investice do oprav proto v posledních letech rostou. Loni stát investoval do oprav 14 miliard korun, letos 18 miliard a pro příští rok počítá s částkou 28 miliard korun.