V Praze vznikne do konce roku nové kotviště pro 15 lodí

Praha - Ředitelství vodních cest dnes zahájilo stavbu nového kotviště za 65 milionů korun. Na pražském nábřeží Edvarda Beneše by mělo stát do konce roku. Nové kotevní stání má ulehčit přetíženému přístavišti na protějším nábřeží Na Františku. V úseku řeky mezi Čechovým a Štefánikovým mostem je nejhustší lodní provoz v Praze. Nové kotviště poslouží především jako technické zázemí pro lodě. Plavidla zde například budou doplňovat zásoby, dobíjet baterie nebo tankovat palivo.

Nové přístaviště bude tvořit 25 ocelových pilířů, takzvaných dalb, které se zapustí hluboko do skalního podloží pod řekou a budou sloužit k uvazování lodí. Dalby propojí 480 metrů dlouhé plovoucí molo, jehož jeden konec vyústí u Čechova mostu a druhý na plochu u vstupu do renesanční štoly z dob Rudolfa II. Přístupy na molo budou bezbariérové.

U nového kotviště budou moci přistávat i velké kabinové lodě, které do Prahy jezdí z Drážďan a nemají na Vltavě vhodné kotviště. V případě krize zde budou lodě moci přečkat i velkou vodu. Povodně v roce 2002 totiž ukázaly, že Vltava na ně není z hlediska zabezpečení lodí připravená.

Celý projekt financuje Státní fond dopravní infrastruktury. Zhotovitelem je společnost Stavby silnic a železnic. Automobilový provoz na nábřeží nebude podle slov zástupců ŘVC nijak omezen. Stavební práce budou provádět z plovoucích zařízení.