Politici podepsali memorandum k přesunu magistrály

Praha - Pražská dopravní tepna pod zemí a spojení Národního muzea s Václavským náměstím - to jsou některé ze záměrů memoranda ke zklidnění severojižní magistrály. Svým podpisem ho potvrdili premiér Mirek Topolánek, pražský primátor Pavel Bém a ministři dopravy a kultury Aleš Řebíček a Václav Jehlička. Projekt zahrnuje také kompletní rekonstrukci Národního muzea. Na nákladech se mají podílet všechny zúčastněné instituce, podle ministerstva dopravy by stavba tunelu neměla překročit deset miliard korun, oprava muzea se odhaduje na 4,5 miliardy korun.

Signatáři svým podpisem pod prohlášení stvrdili společný zájem a vzájemnou spolupráci při projektu zklidnění severojižní magistrály i při komplexní rekonstrukci Národního muzea. Podle memoranda by mělo spojení Václavského náměstí s Národním muzeem napravit nesprávná rozhodnutí z období komunistického režimu, která budovu muzea od náměstí izolovala. V memorandu je zakotveno i vybudování podzemního spojení Národního muzea s budovou bývalého Federálního shromáždění.

„Závaznost memoranda nemá žádnou právní sílu,“ řekl dnes Topolánek s tím, že je to velmi silná politická proklamace a v tom smyslu je závazná.

Podle ředitele Národního muzea Michala Lukeše byl právě zahájen nejvýznamnější kulturní projekt tohoto století, který přinese prospěch nejen hlavnímu městu, ale i celé naší vlasti.

Václavské náměstí čekají i další změny. „S jistou mírou pravděpodobnosti mohu říct, že se na Václavské náměstí vrátí koleje, ale vedeme diskusi,  jestli se tam vrátí také tramvaje,“ uvedl Bém. Trasa by totiž mohla být využívána při dopravních problémech nebo haváriích v Ječné ulici.

Přesunem magistrály se sice znovu spojí Václavské náměstí, řidiči ale ze stavebních prací mít radost nebudou. „Takhle mimořádně nákladná a ambiciózní stavba přinese obrovské problémy,“ řekl Bém. Dopravní omezení by měla být mezi roky 2011 a 2014, dodal. Předtím bude ale nutné dobudovat například severozápadní část vnitřního automobilového okruhu mezi Malovankou a křižovatkou Pelc-Tyrolka.

Kromě přesunu magistrály a jejího zúžení o dva jízdní pruhy nebo oprav muzea by případně podle premiéra mohla spolupráce zahrnovat i vybudování garáží pod svatým Václavem.

Magistrála přijde ve středu města o dva jízdní pruhy. Místo nynějších tří v každém směru bude mít dva. Řidiči budou moci objet centrum po městském okruhu a magistrála se stane městskou třídou. Kapacita silnice by se snížila ze současných 85 000 na 50 000 automobilů denně.

Budovu Národního muzea a někdejšího Federálního shromáždění pak propojí podzemní tunel a vytvoří tak jeden návštěvnický a technologický celek.

Plán na převedení magistrály za muzeum magistrát představil před třemi lety. Cílem je propojit Václavské náměstí s muzeem a pěším bulvárem s Vinohradskou třídou.

Stavební práce by měly začít v roce 2011 a jejich dokončení je plánováno na rok 2015. Samotná oprava budovy muzea by prý bez vyřešení dopravy v okolí neměla smysl.