Problémy integrované dopravy řeší město Ústí nad Labem

Ústí nad Labem - Přes šest let slibuje Ústecký kraj integrovanou dopravu, díky které by lidem stačila jediná karta na cestování vlakem a autobusem. Nyní s ní přicházejí dvě autobusové firmy. Kdy se připojí další, není zatím jasné, stejně jako to, jestli bude karta v budoucnu platit i na železnici.

Firmu IDS, která měla integrovanou dopravu připravit, zřídil kraj už v roce 2002. Předloni ji ale zrušil, protože integraci nedokončila. Dva dopravci, kteří nyní s elektronickou peněženkou přicházejí, obsluhují asi třetinu kraje. Jednou kartou tak cestující můžou platit v autobusech obou firem.

Milan Dundr, ředitel Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova, potvrdil, že elektronická peněženka je oproti klasické jízdence levnější. Kraj slibuje, že se k systému postupně připojí i další dopravci. Kraj ale zatím netuší, kdy to bude. Náměstek hejtmana Ústeckého kraje Petr Fiala (ODS) ujasnil, že tento systém byl předpokládán právě při uzavírání osmiletých smluv s autobusovými dopravci.

„Samozřejmě musí splnit nějaké podmínky, ať už je to software nebo hardware, aby se do systému mohli vůbec připojit,“ dodal Jindřich Franěk, vedoucí odboru dopravy z Krajského úřadu Ústeckého kraje. Libor Turek (ODS), náměstek primátora Ústí nad Labem, předpokládá realizaci do jednoho roku. Čipové karty by v budoucnu měly platit i v regionálních vlacích, jenže tady bude pravděpodobně problém.

Kraj chce totiž na koleje pustit i konkurenci Českých drah. Rozdělí proto region do několika oblastí a vypíše výběrová řízení. A to by mohlo integraci železnice do systému zbrzdit. K jednotné kartě se zatím nepřipojí ani České dráhy, propojit jejich karty s těmi krajskými totiž není možné.