Úřady zbytečně utrácejí za vybavení kanceláří

Pardubicko - Městské a obecní úřady utratí každoročně statisíce korun za elektronické vybavení kanceláří. Mnohdy zbytečně. Výpočetní technika i programy totiž často ani neplní svůj účel. Chybí i jednotný elektronický systém.

Zastaralé počítače, draze nakoupené operační a jiné programy. Taková je realita na městských a obecních úřadech na Pardubicku. Obce si stěžují, že každoročně musí utratit deseti, často i statisíce korun za výpočetní techniku. Jří Hodic, tajemník Městského úřadu ve Slatiňanech, říká: „V letošním roce se chystáme utratit 80 tisíc na pořízení nového počítače a nového notebooku, 160 tisíc na pořízení nových programů a 230 tisíc na aktualizaci stávajících programů.”

Menším obcím pomáhá s vybavením kraj. V letech 2003 až 2007, kdy tento dotační program probíhá, už je to podle Kateřiny Nohavové, mluvčí Pardubického kraje, 9,5 milionu korun. Snad vůbec největší potíže mají města a obce s povinnou aktualizací programů. Ta stojí nemalé peníze. Podle starostů se za ni platí přemrštěné částky. Navíc počítače jednotlivých úředníků potom ani vzájemně nekomunikují. Neexistuje totiž jednotný elektronický systém.

„Určitě to je začarovaný kruh a já osobně doufám, že se nikdo neurazí, že to považuji trošku za lobbistickou situaci,” komentuje stav Miroslav Žítek (KSČM), starosta Ronova nad Doubravou. Přitom by, jak tvrdí Bohuslav Kopecký (nez.), starosta Sezemic, stačilo jediné: sjednotit a dát tomu jeden řád ve spolupráci s krajským úřadem, s vnitrem nebo s některým z ministerstev.

Starostové měst a obcí volají po jednotném systému řadu let. Zatím marně, situace se podle nich jen tak nezmění.