Od pondělí bude na Hlavním nádraží Praha výluka, postihne desítky spojů

Praha - Od pondělí začíná na pražském hlavním nádraží výluka. Bude při ní zcela uzavřena trať hlavní nádraží - Smíchovské nádraží, což znamená, že vlaky nebudou moci přijíždět až do centra města. České dráhy zároveň změní výchozí a cílové stanice desítek spojů. Změny se dotknou desítek vlaků a pocítí je denně stovky až tisíce lidí. Důvodem těchto rozsáhlých změn je kompletní přestavba nádraží.

Od pondělí 30. června do 6. září nepojedou některé vlaky EuroCity z Německa na pražské hlavní nádraží, ale pouze do Holešovic. Jde o spoje z Berlína (EC 179) a z Ostseebad Binz (EC 371) a v opačném směru spoje z Holešovic do Berlína a Hamburku (EC 176), Berlína (EC 178), Drážďan, Lipska a Basileje (EN 352) a do Berlína a Amsterodamu (EN 378).

Od 30. června do 10. září nepojedou rychlíky Praha - Hradec Králové a zpět do stanic Praha hlavní nádraží a Praha-Vršovice, ale budou začínat a končit na pražském Masarykově nádraží. Z Masarykova nádraží pojedou o šest minut dříve, než je jejich standardní odjezd z hlavního nádraží.

Od 30. června do 31. srpna bude uzavřena trať Praha hlavní nádraží - Praha-Smíchov. Všechny rychlíky od Plzně a všechny osobní vlaky od Berouna budou končit a začínat ve stanici Praha-Smíchov. Výjimkou je vlak EuroNight Galileo Galilei Františkovy Lázně - Budapešť a zpět, který pojede v Praze odklonem.

Podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského je důvodem dvouměsíční výluky napojení nových tratí, které směřují na hlavní nádraží, a rekonstrukce tunelu pod Vinohrady. „Oprava vinohradského tunelu by se měla pohybovat kolem osmdesáti milionů korun. Dochází k opravám kolejí, železničního spodku, odvodnění a výměně trakčního vedení,“ vypočítává mluvčí Správy železniční dopravní cesty Anna Kodysová.  

S opravami se záměrně počkalo na léto, podle ČD jde o nejpříznivější období. Lidé jsou na dovolených a komplikace se tak dotknou nejméně cestujících. I tak jich ale denně budou tisíce. Do centra Prahy se musí dostat městskou hromadnou dopravou. V trasách mezi nádražími bude ještě platit jízdenka z vlaku. „V této souvislosti byly posíleny tramvajové linky mezi hlavním nádražím a Smíchovským nádražím a cestující budou moci využít i metro-trasu B,“ informuje Petr Šťáhlavský. Jedná se zejména o tramvajovou linku č. 14, která bude posílena po dobu prázdnin a výluky linkou č. 34.  

Po dobu výluky mohou cestující, kteří mají papírový jízdní doklad, pokračovat v cestě metrem B v úseku Smíchovské nádraží - Vysočanská a po trase C v úseku Florenc - hlavní nádraží. V případě, že má cestující například jízdenku In-gold, nebo In-kartu s aplikací In-senior, vydá mu vlaková četa nebo pokladní na nádraží náhradní papírový doklad, který poslouží jako jízdenka na metro.

Většina stavebních prací na hlavním nádraží skončí koncem srpna. Kromě opraveného tunelu budou moci cestující od září využívat i zrekonstruovaná nástupiště a taky novou čtyřkolejnou trať směr Vysočany a Libeň. Ta umožní rychlejší a pohodlnější příjezd většímu počtu lidí až do centra Prahy.