Železniční trati podél Krušných hor hrozí zánik

Severní Čechy - Starostové obcí z Děčínska, Ústecka a Teplicka prohráli boj o záchranu železniční trati podél Krušných hor. Správa železniční a dopravní cesty provoz na většině trati zakázala. Starostové jsou přesvědčeni, že úřady trať ruší úmyslně, aby na jejím místě mohl vzniknout dálniční přivaděč. Vše by mělo vyřešit ministerstvo životního prostředí, to však se stanoviskem nespěchá.

Podraz a jiná ostrá slova zaznívají od starostů, kteří přes rok bojují za záchranu trati z Děčína do Oldřichova u Duchcova. Kraj si zde dopravu neobjednal pro velkou ztrátovost a starostové si proto víkendové spoje zaplatili sami. Jenže Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nyní provoz na většině trati zakázala, protože je už od roku 2006 ve špatném stavu. Odborníci podle mluvčí SŽDC Anny Kodysové zkoumají, zda bude trať v budoucnu postradatelná či nikoli.

Starostové jsou přesvědčeni, že úřady chtějí trať navzdory protestům a peticím zlikvidovat, jedna z variant přivaděče z Děčína k dálnici D8 s využitím současného drážního tělesa totiž počítá. Starostka Proboštova Alenka Antošová odhaduje souvislost na 99 procent a Jaroslav Doubrava má jasno: úřady chtějí znemožnit provozování trati. Podle Anny Kodysové ze SŽDC však úřad nehodnotí, zda v trase trati má nebo nemá jít přivaděč.

Klíčové bude slovo ministerstva životního prostředí, stanovisko k posudku vlivu přivaděče na životní prostředí měli úředníci vydat už před měsícem. Zatím ale mlčí, za průtahy už je kritizoval i ombudsman Otakar Motejl. Starostové rozhodnutí očekávají netrpělivě, podle nich jde o zdržovací taktiku. Mluvčí ministerstva životního prostředí Jarmila Krejsová však vysvětlila, že ministerstvo čeká na zaplacení studie, teprve po zaplacení může vydat stanovisko.

Starostové boj za záchranu trati nevzdávají. Už v sobotu vypraví jednu historickou soupravu, pojede ale jen několikakilometrovou trasu z Děčína do Jílového.