České dráhy: Masarykovo nádraží zrušit nejde

Praha - Hlavní město možná čekají výrazné stavební úpravy. Radní v úterý schválili změny územního plánu, které umožní na místě dnešních kolejí stavět a místo nádraží vybudovat nové městské centrum. Uvolnily by se tak jedny z posledních lukrativních parcel v centru metropole, o které mají developeři zájem už desítky let. S krokem magistrátu ale nesouhlasí ministerstvo dopravy ani České dráhy. Na něco podobného podle nich tratě v metropoli rozhodně nejsou připraveny.

„Není možné zrušit Masarykovo nádraží, protože vlaky není kam odklonit,“ řekly ČD. Fungující model pražské dopravy bez Masarykova nádraží si v současné době nedokáže představit ani ministerstvo dopravy.

Vedle rychlodráhy na ruzyňské letiště je totiž nádraží spojeno s několika dalšími projekty. Probíhající stavba pod vrchem Vítkov má železničními tunely propojit všechna velká pražská nádraží. „V loňském roce jsme do modernizace investovali 335 milionů korun,“ uvedla Anna Kodysová ze Správy železničních dopravních cest.

Místo dvou malých nádraží jedno velké?

Dvě nádraží v historickém centru Prahy nemají podle radnice smysl. Ztrátu jednoho z nich by mohlo vyřešit například vybudování několikapatrového hlavního nádraží nebo dalších tratí pod Prahou.

Takový projekt ale může být podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského otázkou dlouhodobého vývoje v řádu desítek let. Návrh rady ještě musí v září schválit pražští zastupitelé. Rozhodnutí o ukončení provozu závisí na ministerstvu dopravy. To sice s rušením nádraží počítá, ale v delším časovém horizontu.

„Masarykovo nádraží je hlavové nádraží, nikoliv průjezdné, což je trochu atypické. Všechna evropská města se snaží koncentrovat železniční dopravu do jednoho průjezdného nádraží. Finále je skutečně o tom, že tam bude obchodní centrum, moderní rozvojová zóna. V tom jsme všichni ve shodě,“ vysvětluje náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek. Dodává ale, že v tuto chvíli musí Masarykovo nádraží zůstat na svém místě.

Moderní koncept - nádraží v centru

Rušit nádraží v centru města nedoporučila podle děkana dopravní fakulty ČVUT Petra Moose ani Dopravní komise hl. m. Prahy. „Udržet železniční stanici v centru města je moderní koncept. Cestující z regionů jinak opět začnou jezdit do Prahy svými osobními vozy,“ řekl ve Studiu ČT24. Možností by podle něj bylo skloubit nádraží s rozvojovými plochami, které jsou nad ním. V evropských městech jsou takové stanice kulturními a komerčními centry.   

Masarykovo nádraží
Zdroj: ČT24