Lidé podepisují petici za záchranu Masarykova nádraží, zřejmě zbytečně

Praha - Středočeští starostové na protest proti rušení Masarykova nádraží organizují petici - tu zatím podepsaly desítky lidí. Organizátoři potřebují alespoň tisíc podpisů, pak se jí totiž bude muset zabývat pražské zastupitelstvo. Starostům hlavně vadí, že by se obyvatelé Středočeského kraje bez Masarykova nádraží dostali vlakem jen na periferii, protože kapacita hlavního nádraží bude příliš malá. Obavy jsou ale zřejmě zbytečné, ke zrušení nádraží má dojít až tehdy, když budou koleje propojené na Hlavní nádraží.

Starostové netrvají na zachování nádraží - v případě, že by se našlo vhodné řešení, změně by se obce nebránily. „Chceme, aby se železniční dopravě ve středních Čechách věnovala větší pozornost, v budoucnu by mohla být zásadní pro dojíždění Středočechů do Prahy,“ říká starostka Chýně Věra Kovářová. Starostové prý touto peticí neříkají Nebourejte nám nádraží, chtějí spíše radní přimět, aby dopravu v Praze naplánovali tak, aby kapacitně vyhovovala třeba za dvacet let.

Praha už s Masarykovým nádražím v příštích letech nepočítá, radní schválili záměr na změnu územního plánu, který umožňuje na místě dnešních kolejí stavět. S jeho rušením souhlasí také někteří opoziční zastupitelé. A „Masaryčka“ není jediná, změny asi čekají i Nákladové nádraží Žižkov a nádraží Praha-Smíchov. Ty ale ještě musí schválit pražské zastupitelstvo, o ukončení provozu by pak rozhodovalo ministerstvo dopravy.

Nádraží se zbourá a přesune o kus dál 

I v případě Masarykova nádraží bude mít konečně slovo Správa železniční dopravní cesty a ministerstvo dopravy. Ani jeden z úřadů zatím se zrušením nádraží nepočítá, jde totiž o nejvytíženější stanici městských a příměstských spojů a denně tudy projde třicet tisíc cestujících. 

Radní pro oblast územního rozvoje Martin Langmajer ale upozornil, že Praha neuvažuje o zrušení Masarykova nádraží bez náhrady, ale o vytvoření centrálního dopravního terminálu spolu s hlavním nádražím, kterým by vlaky mohly projíždět. Toto Masarykovo nádraží nyní neumožňuje, protože kolejiště končí přímo v odbavovací hale. Nádraží by se tak de facto posunulo o kus dál a stala by se z něj zastávka Masarykova.

Navíc radní schválili jen změnu územního plánu, v příštích 10-15 letech se nádraří rušit nebude. „Nedošlo k úplnému pochopení těch záměrů, co na Masarykově nádraží se chystá,“ myslí si Anna Kodysová ze Správy železniční dopravní cesty.