Starostové netrvají na zachování nádraží - v případě, že by se našlo vhodné řešení, změně by se obce nebránily. „Chceme, aby se železniční dopravě ve středních Čechách věnovala větší pozornost, v budoucnu by mohla být zásadní pro dojíždění Středočechů do Prahy,“ říká starostka Chýně Věra Kovářová. Starostové prý touto peticí neříkají Nebourejte nám nádraží, chtějí spíše radní přimět, aby dopravu v Praze naplánovali tak, aby kapacitně vyhovovala třeba za dvacet let.
Praha už s Masarykovým nádražím v příštích letech nepočítá, radní schválili záměr na změnu územního plánu, který umožňuje na místě dnešních kolejí stavět. S jeho rušením souhlasí také někteří opoziční zastupitelé. A „Masaryčka“ není jediná, změny asi čekají i Nákladové nádraží Žižkov a nádraží Praha-Smíchov. Ty ale ještě musí schválit pražské zastupitelstvo, o ukončení provozu by pak rozhodovalo ministerstvo dopravy.
Nádraží se zbourá a přesune o kus dál
I v případě Masarykova nádraží bude mít konečně slovo Správa železniční dopravní cesty a ministerstvo dopravy. Ani jeden z úřadů zatím se zrušením nádraží nepočítá, jde totiž o nejvytíženější stanici městských a příměstských spojů a denně tudy projde třicet tisíc cestujících.
Radní pro oblast územního rozvoje Martin Langmajer ale upozornil, že Praha neuvažuje o zrušení Masarykova nádraží bez náhrady, ale o vytvoření centrálního dopravního terminálu spolu s hlavním nádražím, kterým by vlaky mohly projíždět. Toto Masarykovo nádraží nyní neumožňuje, protože kolejiště končí přímo v odbavovací hale. Nádraží by se tak de facto posunulo o kus dál a stala by se z něj zastávka Masarykova.
Navíc radní schválili jen změnu územního plánu, v příštích 10-15 letech se nádraří rušit nebude. „Nedošlo k úplnému pochopení těch záměrů, co na Masarykově nádraží se chystá,“ myslí si Anna Kodysová ze Správy železniční dopravní cesty.