Za nehodu ve Stromovce mohou nestabilní horniny

Praha - V parku Stromovka v Praze se včera propadla půda v místech, kde se razí tunel pro silniční okruh. Podobná nehoda se stala už podruhé, v květnu se země propadla jen 60 metrů od místa včerejší nehody. Podle Jiřího Bartáka z katedry geotechniky ČVUT je na vině velmi složitá geologická situace ve Stromovce. Primátor Bém již podal trestní oznámení na neznámého pachatele. Ve správním řízení tak může dojít až k milionovým pokutám.

V místech ražby jsou velmi staré, prvohorní horniny, které byly během let mnohokrát poškozeny. „A v tom se razí tunel, který není malý, jde o dálniční profil, jeho šířka je značná, pohybuje se kolem 13 metrů, a v tom místě je ještě rozšíření na tzv. nouzový záliv - když se něco stane, auto se poškodí, tak se musí v tom tunelu odstavit,“ vysvětlil Barták.

Právě nad tímto nouzovým bezpečnostním zálivem se půda propadla. „Musím říci, že dodrželi všechny předpoklady projektu i bezpečnostní předpisy,“ hájí Barták stavitele tunelu a dodává, že neselhala nějaká část konstrukce, ale nestabilní horninové prostředí.

K plnému zamezení dalších propadů by podle Bartáka pomohla celoplošná sanace s položením celistvé zeminobetonové desky, což by však magistrát přišlo na nemalé peníze. 

Další nehody jsou velmi nepravděpodobné

Půda se ve Stromovce propadla už podruhé. „Další nehody jsou ale z geologického hlediska velmi nepravděpodobné,“ uvedl Barták. Stavba se totiž blíží k místům s podstatně vyšším nadložím, navíc Stromovka a její půda komunikuje s Vltavou, a je proto velmi vlhká, což na Letné, která je velice dobře sanována, nehrozí.

Podle Bartáka je dále vyloučeno, že by se tunel propadl po svém dokončení. „Tunelařina je vždycky nebezpečná při výstavbě. Nejsou známy prakticky vůbec žádné případy, kdy by se tunel poškodil, když už je tam definitivní ostění,“ říká Barták. Jakmile se totiž v zemi ostěním obnoví poškozená rovnováha, nehoda už nehrozí.

Tento názor však nesdílí občanské sdružení Arnika, které spolu s primátorem Bémem podalo trestní oznámení na neznámého pachatele. Zástupce sdružení Martin Skalský vidí hlavní problém v neukončeném výběrovém řízení na firmu, která měla průběh celé stavby monitorovat. Báňský úřad hodlá se společností Metrostav zahájit správní řízení, které může vyústit v milionové pokuty.