V Krkonoších neplatí sůl nad zlato ale sůl nad posyp

Špindlerův Mlýn - V zasněžených Krkonoších je údržba silnic komplikovaná a  koncem letošního roku navíc končí i čtyřletá vládní výjimka, kterou měli tamní silničáři na solení některých silnic v zimě. Chemické ošetřování bylo dovoleno z Vrchlabí do Špindlerova Mlýna a z Horního Maršova do Pece pod Sněžkou. Silničáři i obce teď žádají vládu o prodloužení výjimky.

Sůl nad zlato nebo spíš sůl nad posyp říkají silničáři v Krkonoších. Čtyři zimy teď mohli osmikilometrový úsek z Horního Maršova do Pece pod Sněžkou a jedenáctikilometrový z Vrchlabí do Špindlerova Mlýna solit. Mluvčí Královéhradeckého kraje Jiří Hošna uvedl: „Správa a údržba královéhradeckého kraje požádala zhruba před měsícem o udělení výjimky na solení. Předpokládá se, že silničáři navážou na stávající výjimku a solení bude dál pokračovat.“ Miroslav Kazda ze společnosti Služby Špindlerova Mlýna doplnil: „Solení se osvědčilo bezvadně. Když se nesolilo, byly koleje, obslužnost integrovaného záchranného systému byla téměř nemožná. V současné době je to bez problémů.“ Sníh zamrzající na asfaltu, kde se solit dřív nemohlo, děsil nejen silničáře, ale především řidiče. Vítězslav Janků ze Správy a údržby silnic Trutnov podotkl: „Tvořily se samozřejmě jazyky, ale hlavně vznikaly ledové koleje. Řidiči dostávali smyk a působili tak dopravní nehody.“

Silničáři mohou podle výjimky solit za přísné kontroly jedině tehdy, pokud teplota klesne pod nulu. Na čtverečný metr vozovky v Krkonošském národním parku pak spadne patnáct gramů soli, to je dvakrát méně než jinde mimo rezervaci. Sůl je účinná do teploty mínus sedm stupňů. Miroslav Kazda vysvětlil, že podle odebraných vzorků neměla taková dávka vliv na životní prostředí.

Silničáři tentokrát žádají vládu o výjimku časově neomezenou.